FrågaAVTALSRÄTTAvtal30/01/2018

Skriva avtal med icke-svensk medborgare

Hej! Jag ska hyra ut min bostadsrätt i andrahand till en person utan svenskt personnummer som ska arbeta i Sverige under 6 månader.

Är ett kontrakt juridiskt korrekt och man skriver det med en person som inte är svensk medborgare och är det någonting annat man behöver tänka på?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det går absolut bra att skriva ett hyresavtal med någon som inte är svensk medborgare. Mitt råd är dock att försäkra dig om att personen i fråga är pålitlig och kommer att göra rätt för sig. Det kan nämligen vara svårare för dig att t.ex. kräva personen på uteblivna betalningar eller skadestånd för förstörd egendom om han eller hon lämnar landet.

Om du har några fler frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på www.lawline.se/boka.

Anna RunelövRådgivare