Skriva äganderätt eller förfoganderätt i testamente

Hej, då jag genom testamente angett att mitt särkullsbarn ska endast få ut sin laglott när jag avlider och att allt annat ska min fru ärva med fri förfoganderätt, har jag två frågor:

1. kan mitt särkullsbarn kräva resterande del av arvslotten när min fru dör? 2. vad blir skillnad om jag skriver "fri äganderätt" istället för "fri förfoganderätt".

Tack!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Om du skriver fri äganderätt eller fri förfoganderätt avgör vad som händer med ditt särkullbarns arv när din fru avlider.

Fri förfoganderätt innebär att personen får disponera förmögenheten som hen vill, men att arvingarna från den först avlidne fortfarande har ett anspråk på en del i förmögenhetsmassan när personen avlider. Om du skulle skriva att din fru ärver med fri förfoganderätt skulle därmed ditt barn få ut resten av sin arvslott när din fru avlider.

Om du istället skulle skriva att din fru ärver med full äganderätt skulle ditt särkullbarn inte ha något anspråk i kvarlåtenskapen när din fru avlider. Ordvalet kan alltså ha stor betydelse i ditt testamente! Som du skrivit det nu kommer alltså ditt särkullbarn få ut hela sin arvslott om än något fördröjt.

Hoppas du har fått svar!

Matilda HellströmRådgivare