Skriftligt eller muntligt anställningsavtal

Jag har varit i kontakt med en arbetsgivare inom frisörbranschen, arbetsgivaren har en utländsk bakgrund.

13/7 var jag på intervju hos arbetsgivaren och han vill inte skriva ett arbetsavtal eller någon form av kontrakt. Men han erbjöd mig 23 000 före skatt. Han anlitade en revisor och han hade personalliggare där. vågar man ta ett sådant arbete.

mvh Andreas

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Muntligt eller skriftligt
Till att börja med finns inget krav på att anställningsavtal ska vara skriftliga utan både skriftliga och muntliga anställningsavtal är giltiga. Fördelen med att ha ett skriftligt anställningsavtal är dock att vid eventuella osäkerheter och tvister har man alltid någon form av skriftlig överenskommelse som man kan lösa vissa skiljaktigheter med. Man kan inte kräva att få ett skriftligt avtal men vill du inte gå med på ett avtal utan att få det skriftligt finns möjligheten att tacka nej till jobberbjudandet.

Skriftlig information
Även om inte anställningsavtal skrivs måste arbetsgivaren lämna skriftlig information om det viktigaste inom anställningen senast en månad efter att anställningen började. Där måste bl.a. anställningsform (ex. tillsvidareanställd), vilken lön som gäller och hur den betalas ut, en kort beskrivning av arbetstagarens uppgifter framgå enligt 6c § i lagen om anställningsskydd (LAS). Följs inte det finns möjlighet till skadestånd enligt 38 § LAS. Enligt de domar som finns på området är arbetsgivaren den som ska bevisa att de viktigaste delarna av anställningen är på ett visst sätt om arbetsgivaren inte har lämnat den skriftliga information som arbetstagaren har rätt att få. Vilket innebär att om arbetsgivaren påstår att din lön är exempelvis 20 000 kr efter en månad är det den som ska bevisa att din lön är 20 000 kr.

Eftersom LAS är s.k semidispositiv kan vissa delar avtalas bort med kollektivavtal. Det kan vara så att kollektivavtal finns som säger att man har längre tid på sig att utfärda den skriftliga informationen men EU har dock satt en spärr på två månader enligt art 3 i rådets direktiv 91/533/EEG avden 14 oktober 1991 vilket framgår av 2 § 4st LAS. Nu kan jag tyvärr inte svara på om något kollektivavtal blir tillämpligt.

Avslutningsvis vill jag säga att det är upp till dig om du vill ta jobbet eller inte. Att revisor och personalliggare brukar vara positivt. Arbetstagaren har också ofta lagen på sin sida vid skiljaktigheter. Du kan alltid säga till arbetsgivaren att det är en fördel för arbetsgivaren också då ni båda är överens om vad som ska gälla. Arbetsgivaren måste ändå lämna information om anställningen till dig inom en månad i de flesta fall.

Hoppas du fick svar på din fråga!
Med vänliga hälsningar,

Marcus KarlssonRådgivare