FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 15/05/2014

Skoluppgift

Hej! Jag ska lösa ett fiktivt fall inom skolan och skulle behöva lite hjälp!

Fallet lyder:

Anton är läkare på en universitetsklinik. Han har tagit en doktorsexamen och spenderat flera år med att forska inom sitt specialområde. Nu har han dock skurit ner på sin egen forskning för att tjänstgöra kliniskt. Klinikens situation har varit pressad och det finns ett starkt behov av Antons kompetens i den klinikens dagliga verksamhet. Trots att Anton knappt unnar sig några raster blir väntetiderna för patienterna ofta väldigt långa. Anton gör vad han kan för att hinna med så många patienter som möjligt. Men det resulterar i att dokumentationen kommer i kläm. Han sköter inte journalerna enligt föreskrifterna. Avdelningsföreståndaren Victoria ber Anton upprepade gånger att åtgärda dokumentationen. Hon är ansvarig för att föreskrifterna följs. Anton menar att detta beror på tidsbrist. Han säger att han ska göra vad han kan, men det händer ingenting. Dessutom tycker Victoria att Anton har en tendens att vara lite nedlåtande. Det verkar inte som att han gillar att en sjuksköterska försöker tala om för honom hur han ska sköta sitt jobb. När ingenting hänt på över ett år bestämmer sig Victorias chef för att det är dags att sparka Victoria eftersom att hon är ansvarig för att föreskrifterna följs och detta har inte skett. Anton jobbar däremot kvar precis som vanligt utan några vidare konsekvenser. Victoria anmäler detta som tjänstefel.

Är det rätt att sparka Victoria trots att Anton gjort fel?

Tacksam för snabbt svar!

Lawline svarar

Hej!

Lawline har en policy som innebär att vi inte svarar på skolfrågor. Du bör hitta svaret i din kurslitteratur och i tillämplig lag.

Med vänliga hälsningar,

Sarah SaajakariRådgivare