Skolfrågor besvaras ej

Hej! Jag går andra året på Bäckängsgymnasiet i Borås och jag har fått ett skolarbete om juridik och skulle behöva lite hjälp med att utreda var som gäller i fönande situation: I situationen nedan blir Winston betalningsskyldig till banken efter att ha gått i borgen för Egon. Är det Egon eller Winston som ska betala skulden? Red ut begreppen. Egon har fått tre betalningsanmärkningar. Han har därför problem att dels kunna köpa en villa som han vill ha och att kunna teckna ett nytt mobilabonnemang som han vill ha. Han lyckas övertyga sin vän Winston om att ”gå i borgen” för honom på de båda lånen. Winston gör en längre utlandsresa (han är ute på resa i över ett år). När han kommer hem möts han av ett meddelande att Egon inte har betalat en enda räkning. Banken vill därför ha skulden (plus räntan) av Winston. De vill att Winston betalar så fort som möjligt. Winston protesterar - han lyckas bevisa att Egon har lyckats tjäna ihop tillräckligt med pengar (under det gångna året) för att betala hela skulden själv. Winston säger därför att det är Egon som ska betala - men banken står på sig om att det är Winston som har gått i borgen (och därmed räknas som skuldens ”gäldenär”) som är ansvarig för lånet.

Lawline svarar

Hej!

Väldigt roligt att höra att du läser om juridik på gymnasiet. Lawline har dock som policy att inte besvara skolfrågor. Hoppas att du löser uppgiften.

Med vänlig hälsning,

Henrik HolménRådgivare