Skolans ansvar för värdesaker i omklädningsrum

Hej!

Under idrotten hade någon tagit sig in i omklädningsrummet i min skola och stulit mina spillrans nya jeans som kostade 1500. Skolan har flera nycklar som stulits och de kan säkert ha använts vid brottet. Är skolan skyldiga till att ersätta mina jeans?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Skolan kan bli skyldig att ersätta dina jeans om skolans vårdslöshet ligger till grund för att de har blivit stulna. Det framgår av de grundläggande skadeståndsrättsliga reglerna i 2 kap. 1 § och 3 kap. 1 § skadeståndslagen.

Om skolan har varit vårdslös är däremot inte självklart. I det här fallet är min bedömning att så inte är fallet. För det första måste skolan ha uppmuntrat er att lämna kvar era saker i omklädningsrummet. Utgångspunkten är vanligen att man lämnar värdesaker i omklädningsrum på egen risk och att skolorna inte tar på sig ansvaret för att förvara elevernas saker under idrottslektionerna. Om skolan har uppmuntrat er att lämna saker kvar i omklädningsrummet och det ändå har skett en stöld är det inte heller helt säkert att skolan har varit vårdslös. Då måste läraren i princip har glömt att låsa dörren. Om det har varit låst till omklädningsrummet blir det svårt att hävda att någon varit vårdslös, även om skolan har flera nycklar till lokalerna.

Sammanfattningsvis blir det svårt att kräva skolan på ersättning. Vad du kan göra är att höra av dig till skolan och fråga vad de kan göra. Om du har lämnat dina grejer i ett låst omklädningsrum på inrådan av läraren kan du skriva ett mail där du frågar om inte skolan borde ersätta dig. Du kan också höra av dig till ditt försäkringsbolag. Det finns med största sannolikhet en hemförsäkring i ditt hushåll där du bor som kan ge dig viss ersättning när du blivit bestulen.

Hoppas du fått svar på din fråga och att du kan få någon typ av ersättning för dina stulna jeans!

Med vänliga hälsningar,

Henrik ÄrnlövRådgivare