Skilsmässa enligt fransk lag

En fransk medborgare och en marockansk medborgare, har gift sig muslimskt, där den franska har konventerat. Hur fungerar en skilsmässa enligt fransk lag.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Skilsmässoförfaranden i Frankrike har två lägen och regleras enligt lagen om civila förfaranden. När en skilsmässa sker genom ett gemensamt samtycke tar det normalt inte längre än ett halvår. Makarna kan anlita advokater då det är nödvändigt att man skriver under en överenskommelse om skilsmässa emellan dem. Det är viktigt att punkt för punkt reglera ärenden angående underhåll, barn, pensioner och fastigheter om det finns några. I praktiken krävs det även vid en skilsmässa i Frankrike att en domare sammanträffar med var och en av makarna för att verifiera att deras vilja är äkta, medveten och genom fri vilja.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga, återkom gärna ifall du har fler funderingar!

Med vänlig hälsning,

Victoria NajafiRådgivare