Skilsmässa - egendom

hej! Av olika skäl vill jag och min man skiljas nu efter 4 års äktenskap. Han äger en tvåa som han har köpt för 400000 och nu är värde 1,2 mln. Däremot jag har sparpengar på min konto. Han står som enda ägare, fast vi bor 3 här jag min son och han. Han beter sig kränkande mot mig och sonen. Ska jag få något vid skilsmässan?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline.

Som utgångspunkt i svensk äktenskapsrätt är den egendom som makarna har med sig in i äktenskapet eller förvärvar under äktenskapet giftorättsgods. I enlighet med äktenskapsbalkens 7 kapitel 1§ som du hittar https://lagen.nu/1987:230. är en makes egendom giftorättsgods.

Giftorättsgods är egendom som skall ingå i en kommande bodelning, antingen under äktenskapet eller efter äktenskapsskillnad, vilket framgår av 10 kapitlet 1§ äktenskapsbalken.

Som framgår av din fråga är det din man som äger bostaden. Det har ingen betydelse om han har köpt bostaden innan ni ingick äktenskap eller om den förvärvats under tiden ni var gifta, eftersom bostaden oavsett tidpunkt för införskaffande är att betrakta som gifträttsgods, såvida den inte har gjorts till enskild egendom. Det verkar dock inte som att bostaden på något sätt har gjorts till enskild egendom eller förvärvats med villkor att det skall vara enskild egendom. I enlighet med 11 kapitel 3§ äktenskapsbalken skall värdet av allt giftorättsgods delas lika vid en bodelning. Det innebär också att värdet på ditt sparkonto kommer att tas upp i bodelningen så länge ni inte har avtalat att detta är din enskilda egendom. För att egendom skall kunna göras till enskild egendom måste ni avtala om detta i ett äktenskapsförord. Eftersom du inte nämner något om detta i din fråga antar jag att ett sådant avtal inte finns.

Enligt 9 kapitlet 2§ äktenskapsbalken skall en bodelning i anledning av äktenskapsskillnad göras med utgångspunkt i de egendomsförhållanden som förelåg den dag så talan om äktenskapsskillnad väcktes. Talan anses väckt den dag då ansökan kommer in till tingsrätten. Om bostaden per idag är värd 1,2 miljoner och du väcker talan om äktenskapsskillnad inom en snar framtid är det också det värdet som kommer att tas upp vid bodelningen enligt 9 kapitlet 7§ äktenskapsbalken. Bedömningen görs alltså utifrån de egendomsförhållande som råder när ansökan kommer in (9 kapitlet 2§ äktenskapsbalken).

För att knyta ihop säcken gäller alltså att bostaden skall tas med i bodelningen som kommer att göras med anledning av er äktenskapsskillnad eftersom den införskaffats innan ansökan om skilsmässa kom in till tingsrätten.

Vid lottläggning, det vill säga fördelning av egendom, kan du dock inte göra anspråk på bostaden eftersom det är din make som äger den. Du har dock rätt att ta del av värdet på bostaden, som ovan nämnts, eftersom bostaden är så kallat giftorättsgods. Vid lottläggningen har varje make, så långt det går, rätt till sin egendom eller den del av sin egendom som maken önskar enligt 11 kapitlet 7§ äktenskapsbalken. Detta innebär att din man, som utgångspunkt, har rätt att behålla bostaden på sin "lott" men att du har rätt att ta del av värdet på den. På samma sätt har din man rätt att ta del av värdet på ditt sparkonto. Alla tillgångar som inte är förvärvade med ett krav på att de skall vara personens enskilda egendom samt egendom som inte har gjorts till enskild egendom genom ett äktenskapsförord skall ingå i bodelningen.

Jag hoppas innerligt att allting blev klarare för dig. Lycka till i framtiden!

Vänligen,

Malin AndreassonRådgivare