Skilsmässa där parter befinner sig i olika länder

Hej!

Jag är svensk medborgare, min man är amerikansk medborgare. Vår dotter har dubbelt medborgarskap. Jag lämnade honom för ett och ett halvt år sedan och flyttade med vår dotter till Sverige. Han gick med på detta.

Han bor kvar i USA och vi här. Vi har bestämt att vi ska skiljas. Kan man göra det i Sverige?

Vårt äktenskap är giltigt i båda länderna och vi har varit gifta i femton år.

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Tillämplig lag
Lagen om vissa internationella rättsförhållanden rörande äktenskap och förmyndarskap reglerar när mål om äktenskapsskillnad i speciella fall får tas upp i svensk domstol.

Eftersom frågan berör två olika lagstiftningar kan dessa konkurrera med varandra. Jag har inte kompetens att svara på vad som gäller enligt den amerikanska rätten utan kan endast redogöra för vad som gäller enligt den svenska. Det innebär att det inte är säkert att den amerikanska rätten erkänner beslut äktenskapsskillnad utförd i svensk domstol. Jag rekommenderar därför att ni tar kontakt med behörig amerikanska myndigheter för att få detta besvarat innan du ansöker om skilsmässa i Sverige.

Ansökan om skilsmässa i svensk domstol
Eftersom du är svensk medborgare och har din hemvist i Sverige får du ansöka om skilsmässa vid en svensk domstol (3 kap 2 §). Domstolen kommer att tillämpa svensk lag vid förfarandet (3 kap 4 §). För att ansöka om skilsmässa ska du skicka in en blankett till tingsrätten i den kommun du är bosatt i. Blanketter kan hittas på Sveriges domstolars hemsida.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Johannes HammarlingRådgivare