FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt15/12/2017

Skillnaden på subjektiva och objektiva rekvisit

Vad betyder det att det inte går att bevisa objektiva förutsättningar för att ett förfarande skall vara brottsligt

i frågan om vållande till kroppsskada mellan ett oregistrerat fordom och människa

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vid ett brott måste både objektiva och subjektiva rekvisit/förutsättningar vara uppfyllda. Det subjektiva rekvisitet vid vållande av kroppsskada är att den misstänkte varit oaktsam. Alltså kan personen inte dömas för vållande av kroppsskada om man inte kan bevisa att personen varit oaktsam.

De objektiva rekvisiten handlar istället om att det som skett passar in under en straffbestämmelse (i detta fall 3 kap. 8 § brottsbalken). Alltså måste den handlingen som den misstänkte sägs ha begått passa in under det som sägs i 3 kap. 8 § brottsbalken.

Att de objektiva förutsättningarna inte går att bevisa innebär helt enkelt att det inte är helt klarlagt om gärningen skett på det sätt som krävs enligt 3 kap. 8 § brottsbalken.

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp!
Med vänlig hälsning,

Jonas WesterRådgivare