Skillnaden mellan rententionsrätt och legal panträtt

Hej! Vad är skillnaden på retentionsrätt och legal panträtt och när tillämpas dessa? Gärna exempel på en situation. Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Retentionsrätt

Retentionsrätt betyder att man har rätt att kvarhålla en persons egendom som säkerhet för att få betalt för en skuld. Ett typexempel är skomakaren som vägrar att lämna tillbaka ett par nyputsade skor till kunden innan hen får betalt för skoputsningen. Rententionsrätten ger däremot inte skomakaren rätt att själv använda skorna eller att sälja dem.

Panträtt

Panträtt betyder också att man får en viss egendom i sin besittning som säkerhet för att få betalt. Om vi förhåller oss till samma exempel som ovan, kan vi tänka oss att kunden lämnar sin klocka till skomakaren som pant. Om kunden inte kan eller vägrar betala för skoputsningen, har skomakaren rätt att sälja klockan och behålla den del av ersättningen som motsvarar vad skoputsningen kostar. Resten av ersättningen som kommer genom försäljningen måste skomakaren lämna tillbaka till kunden. Skomakaren får inte behålla klockan själv, utan måste sälja den.

Skillnaden

Som du kanske redan märkt tillhör både retentionsrätt och panträtt samma kategori av rättigheter - det som inom juridiken kallas ''säkerhetsrätter''. Retentionsrätten är en svagare säkerhetsrätt eftersom skomakaren inte kan säkra sin ersättning för sitt arbete i och med att hen inte får sälja skorna eller använda dem för eget bruk. Det är däremot effektivt på så vis att det sätter press på kunden att betala.

Panträtten är en starkare säkerhetsrätt eftersom den garanterar att skomakaren får betalt för sitt arbete. Det är viktigt att skomakaren begär att värdet på den egendom som pantsätts motsvarar tjänstens värde. Om klockan t.ex. bara är värd 5 kr är det ju en värdelös pantsättning, eftersom det inte motsvarar värdet för skoputsningen.

Hoppas att du är nöjd med svaret på din fråga. Tveka inte på att höra av dig om du har fler frågor!

Carl Trolle OlsonRådgivare