Skillnaden mellan gåvobrev och testamente

Hej. Jag undrar, om ett Gåvobrev är skrivet, måste även ett testamente skrivas?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En person kan välja att upprätta ett testamente eller ett gåvobrev för att fördela dennes kvarlåtenskap. Skillnaden mellan dessa två är att ett testamente skrivs i syfte att fördela tillgångarna efter att personen har avlidit, medan ett gåvobrev innebär att tillgångarna fördelas innan personen avlider. Det går inte att skriva ihop ett gåvobrev efter personens död utan den kommer då enligt 17 kap. 3 Rättegångsbalken behandlas som ett testamente rent rättligt. Detta innebär likväl att den måste uppfylla formkraven för ett testamente för att vara giltigt. Beroende på när man vill att egendomen ska överföras till arvingen, kan man alltså välja att upprätta ett gåvobrev eller ett testamente.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Jasmine El MallahRådgivare