Skillnad på makars respektive sambors arvsrätt

Hej

Vi önskar att den efterlevande behåller och disponerar vår bostadsrätt och fritidshus (och skulderna). Vi har 3 gemensamma barn som vi önskar ska ärva efter den efterlevandes död.

Räcker testamente för sambo, vilket vi är idag.

Eller måste vi gifta oss. Och dessutom skriva testamente.

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna gällande arv och testamente finns i ärvdabalken (ÄB).

I Sverige är regleringen kring arv för en gift arvlåtare (den avlidne) uppbyggd precis på så sätt som ni önskar. Grundtanken är att det är bröstarvingarna, makars gemensamma barn, som ärver efter dem. Den efterlevande maken kommer dock överta bröstarvingarnas arv fram till sin egen död (3 kap 1 § ÄB). När den efterlevande maken avlidit får barnen sedan ut sitt arv; först i efterarv efter den förste avlidne maken (3 kap. 2 § ÄB), sedan i arv från den sist avlidne maken. I praktiken leder alltså ett äktenskap mellan er till att den efterlevande maken behåller den gemensamma egendomen, men även den avlidnes egen egendom som barnen ska få i arv, fram till sin egen död. När den efterlevande maken dör får barnen ut arv från er båda. Detta är alltså reglerat rättsligt och det krävs därför inget testamente för att uppnå detta resultat.

Sambor har till skillnad från makar ingen legal rätt att ärva varandra. För att ni ska uppnå önskat resultat som sambor måste ni skriva testamente. Ett giltigt testamente ska upprättas skriftligen och bevittnas av två vittnen (10 kap. 1 § ÄB). Er två emellan kommer ni enklast upprätta ett inbördes testamente som stadgar att den ena av er ärver den andre med fri förfoganderätt. Fri förfoganderätt är den formulering man använder sig av för att barnen sedan ska få ut sitt arv och innebär i praktiken att den efterlevande sambon får göra vad den vill med egendomen, förutom testamentera vidare den. Eftersom ett testamente ska komma att användas när testatorn är död och inte kan uttrycka sin vilja är det viktigt att vara tydlig med vad man tänkt sig i testamentet. På Lawline finns jurister som kan hjälpa er att upprätta ett juridiskt riktigt testamente. Boka tid på http://www.lawline.se/boka.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Rebecca LundmarkRådgivare