Skillnad mellan ensam eller gemensam ansökan om äktenskapsskillnad samt frågor om gemensamma boendet?

Jag vill skilja mig från min man. Vi är gifta idag, jag har gett honom papper om gemensam äktenskapsskillnad men vet inte om han skriver på dem. Ska jag skicka in äktenskapsskillnad själv då? Jag har två barn sedan tidigare och bostaden vi bor i är en hyreslägenhet som endast jag står på kontraktet. Han är skriven på adressen. Han vill inte lämna bostaden vilket gör att jag inte kan ha barnen hemma hos mig varannan vecka som de skall vara. Jag och barnens pappa anser att det är ingen miljö de skall vistas i och vi vill skydda dem från att bevittna mer bråk.

Vad har jag för rättigheter att få honom att flytta ut? Kan jag byta lås?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag har valt att dela upp din fråga i två delar som jag besvarar en i taget.

Ansökan om äktenskapsskillnad

När det gäller ansökan om äktenskapsskillnad så finns det en viss skillnad på om ni skickar in den gemensamt eller om du skickar in själv. Om ni båda ansöker om äktenskapsskillnad och ni inte båda begär att skilsmässan ska ske efter en betänketid så gäller den "direkt" (efter handläggningstiden) såtillvida din nuvarande make inte har gemensam vårdnad till något barn under 16 år som också bor hos er (5 kap. 1 § äktenskapsbalk). Om däremot du ensamt skickar in en ansökan om äktenskapsskillnad så gäller en automatisk betänketid (5 kap. 2 § äktenskapsbalk). Betänketiden är på 6 månader (5 kap. 3 § äktenskapsbalken).

Jag tolkar din fråga som att din nuvarande make inte har vårdnaden över era barn och att betänketid endast blir aktuellt om du skickar in ansökan själv och inte en gemensam ansökan.

Vägrar lämna bostaden

Eftersom du förklarar att du står på kontraktet på hyresrätten så kommer den tillfalla dig vid en bodelning och du kan då ansöka om avhysning hos Kronofogdemyndigheten om han vägrar att flytta ut. Eftersom han har bott/bor i lägenheten kan du inte utan vidare byta ut lås då du i sådana fall eventuellt skulle begå ett brott, främst egenmäktigt förfarande (8 kap. 8 § brottsbalk). Jag skulle därför vara försiktig med detta. Min rekommendation är alltså att gå via en avhysning hos Kronofogden.

Med vänliga hälsningar,

Andreas GrundstedtRådgivare