Skilja på ränta och avgift

Hej, kan kund innehålla betalning om en 160 kr påminnelseavgift motsvarar 1000% räntesats efter 2 veckor? Tack

Lawline svarar

Hej och tack för att ni använder våra tjänster!

Tyvärr kan jag inte härleda vad er fråga egentligen gäller?

Det enda jag kan rådge är att man skiljer på ränta och avgift, juridiskt sett föreligger ingen relevans att jämföra vad en avgift motsvarar för värde i en räntesats. Detta då en avgift avser ett på förhand bestämt, fixerat, värde. Medans räntebelopp är ett rörligt värde beroende på tid, räntesats och bakomliggande belopp som räntesatsen appliceras på.

Frågan för när en kund (eller gäldenär i denna situation) kan innehålla betalning är beroende på en mängd faktorer som inte är kända i detta fall.

Med vänliga hälsningar

Fredrik Norbrg

Fredrik NorbergRådgivare