Skiftesman vid arvskifte

Vi är 2 bröstarvingar som delar lika på arvet. Inget testamente finns. Bouppteckning klar. 1 arvinge vill få större del av arvet och vägrar arvskifte om han inte får det. Vad ska jag göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utgångspunkten är att bröstarvingar ska dela lika på arvet. Detta följer av Ärvdabalken 2 kap. 1 §. Eftersom det inte finns något testamente som ger den andra arvingen rätt till en större del av arvet ska ni alltså dela lika på det.

En skiftesman kan hjälpa dig om en arvinge vägrar arvskifte

Om arvingarna till den avlidna är oense om hur arvet ska fördelas kan en tingsrätt (domstol) utse en skiftesman, som då får bestämma hur arvet ska fördelas. Det räcker med att en arvinge vill att en skiftesman ska utses. Om den andra arvingen vägrar arvsskifte kan du alltså vända dig till närmsta tingsrätt för att få hjälp med fördelningen. Skiftesmannens lön kommer dock att betalas med pengar ur dödsboet.

Skiftesmannens uppgift är att lösa tvister och värdera egendom. I första hand ska dock skiftesmannen försöka ena er om ett skifte. Om den andra arvingen fortfarande vägrar ett arvskifte kan skiftesmannen göra ett tvångsskifte, vilket innebär att hen får ta ställning till och bestämma hur fördelningen blir. Skiftesmannen kan alltså hjälpa dig att få ut din hälft av arvet.

Bestämmelsen om skiftesman finns i ärvdabalken, 23 kap. 5 § (se även bestämmelserna i äktenskapsbalken, 17 kap. 1-4 och 6-9 §, som ärvdabalkens bestämmelse hänvisar till).

Särkilt fall när en arvinge får en större andel av arvet

Jag förstår din fråga som att den andra bröstarvingen menar sig ha rätt till en större del av arvet av någon personlig anledning eller liknande, men det finns vissa situationer när en annan arvinge enligt lagen har rätt att få mer av en avliden förälders egendom. Följande nämner jag bara som ett exempel.

Om det är så att den andra arvingen är ditt halvsyskon har han en rätt att ärva det som er förälder ärvde av en eventuell tidigare make, som bara var förälder till den andra arvingen. Detta kallas för efterarv och den andelen har den andra arvingen rätt att få ut innan arvet från er gemensamma förälder delas mellan er. Ett halvsyskons rätt till efterarv påverkar dock inte din rätt till hälften av arvet efter er gemensamma förälder. Om den andra arvingen har rätt till efterarv ska ni ändå dela lika på allt er gemensamma förälder ägde, förutom just den del som er gemensamma förälder ärvde av en tidigare make som bara var förälder till den andra arvingen. I praktiken kan det alltså "se ut" som att den andra arvingen då ska få en större andel av arvet.

Efterarv regleras i ärvdabalken, 3 kap.

Hoppas att detta var till hjälp och att du har fått svar på din fråga!

Du kan alltså kontakta din närmsta tingsrätt för få hjälp av en skiftesman. Du är naturligtvis även varmt välkommen att kontakta Lawline för mer rådgivning. Du kan antingen ringa vår telefonrådgivning eller kontakta vår juristbyrå. Dessa tjänster hittar du på vår hemsida.

För information om vilken tingsrätt du ska vända dig till och hur ansökan om skiftesman går till, se följande länk:

http://www.domstol.se/Familj/Dodsfall-och-arv/Skiftesman/

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare