FrågaFAMILJERÄTTBodelning16/04/2018

Skevdelningsregeln vid långvarigt äktenskap

Håller på med bodelning vid skilsmässa. Vi har varit gifta i 18 år. Maken hävdar Äktenskapsbalken 12:1, och menar att eftersom jag "bidragit" med "mindre" när vi har betalat räkningar efter betalkraft så menar han att han ska ha större del av giftorättsgodset. Nu hävdar han att exempelvis bilen och båten INTE ska ingå i giftorättsgodset? Straffar lagen kvinnor (främst) för att de jobbar deltid och tar hand om barn och hem?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

De regler som är tillämpliga vid bodelning på grund av skilsmässa finns i äktenskapsbalken (ÄktB).

Bodelning

Vid en bodelning ska makarnas giftorättsgods ingå (10 kap 1 § ÄktB). Allt som inte är enskild egendom är giftorättsgods (7 kap 1 § ÄktB). Giftorättsgodset ska läggas ihop och delas lika mellan makarna efter att skulderna har avräknats (11 kap 3 § ÄktB). Huvudregeln är alltså att makarna inte kan undanta giftorättsgods från bodelningen.

Skevdelningsregeln

Det finns vissa möjligheter till jämkning vid bodelning. Den bestämmelse som din make syftar på kallas skevdelningsregeln och framgår av 12 kap 1 § ÄB. Regeln innebär att den ena maken kan få behålla mer av sitt giftorättsgods om det med hänsyn särskilt till äktenskapets längd men även till makarnas ekonomiska förhållanden och omständigheterna i övrigt är oskäligt att en make ska lämna egendom till den andra maken i den omfattning som följer av en normal bodelning.

Regeln tar främst sikte på kortvariga äktenskap. Enligt förarbetena till lagen räknar man äktenskap som varat i högst 5 år som kortvariga. Eftersom ni varit gifta i 18 år räknas ert äktenskap som långvarigt, och jämkning på grund av äktenskapets längd kan därför inte komma i fråga.

Det finns även viss möjlighet att tillämpa skevdelningsregeln vid långvariga äktenskap. Enligt motiven till lagen bör en likadelning vid ett långvarigt äktenskap anses oskälig bara om det finns en betydande skillnad mellan makarnas nettoförmögenhet. Man ska också ta hänsyn till orsaken till skillnaden i nettoförmögenhet.

Ett exempel på när det kan anses oskäligt med en likadelning vid ett långvarigt äktenskap är om den ena maken fått ett stort arv, särskilt om personen fått arvet i slutet av äktenskapet. En annan situation där jämkning kan komma i fråga är om den make som har minst giftorättsgods har stora tillgångar som inte är giftorättsgods och därför inte ska ingå i bodelningen.

Sammanfattning

För att jämkning enligt 12 kap 1 § ÄktB ska komma i fråga vid ett långvarigt äktenskap måste det finnas en betydande skillnad mellan makarnas nettoförmögenhet. Eftersom jag inte vet hur stor nettoförmögenhet var och en av er har kan jag inte uttala mig om det är så i ert fall eller inte. Vad jag kan säga är att det faktum att din make under äktenskapet har bidragit med mer pengar än vad du har gjort inte är tillräckligt för att jämkning ska ske. Regeln är inte avsedd att missgynna den som under äktenskapet har varit hemma mer för att ta hand om barn och hem.

Hoppas det var svar på din fråga!

Vänliga hälsningar

Sara ArrhenRådgivare