Skattskyldighet för utländsk medborgare vid försäljning av fastighet i Sverige

Om en utländsk medborgare köper och säljer en fastighet (villa,tomt) i Sverige och sedan säljer med vinst. I vilket land blir han skatteskyldig?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du har valt att vända dig till Lawline med din fråga.

Jag har i utformandet av detta svar utgått från att personen som har sålt fastigheten i fråga har gjort det i egenskap av privatperson, och inte genom att han bedriver näringsverksamhet.

Inkomstskattelagen görs en åtskillnad mellan obegränsat skattskyldiga och begränsat skattskyldiga personer. De förstnämnda är personer som är bosatta i Sverige, stadigvarande vistas här eller har en väsentlig anknytning hit (se https://lagen.nu/1999:1229#K3P3S1). För att se vilka faktorer som gör att en person anses ha väsentlig anknytning till Sverige kan du klicka på den här länken. De personer som inte är obegränsat skattskyldiga är istället begränsat skattskyldiga (se https://lagen.nu/1999:1229#K3P17S1).

Det är, utifrån formuleringen av din fråga, svårt för mig att avgöra huruvida personen som du syftar på i din fråga är obegränsat eller begränsat skattskyldig. Skulle personen vara obegränsat skattskyldig i Sverige ska alla inkomster beskattas i Sverige (se https://lagen.nu/1999:1229#K3P8S1). Skulle personen istället vara begränsat skattskyldig i Sverige ska personen endast skatta för vissa inkomster som har en anknytning till Sverige, vilka dessa är framgår av 3 kap. 18 § Inkomstskattelagen (se https://lagen.nu/1999:1229#K3P18S1). I 11 punkten i paragrafen nämns kapitalvinst på en fastighet placerad i Sverige som en inkomst som kommer att beskattas i Sverige. Oavsett om personen som du syftar på är obegränsat eller begränsat skattskyldig ska han alltså beskattas för försäljningsvinsten från fastigheten i Sverige.

Av din fråga framgår inte i vilket land personen i fråga är medborgare. En person som är medborgare i ett annat land kan nämligen även ha en stark anknytning dit och därför bli skatteskyldig för samma inkomst även där. För att undvika sådan dubbelbeskattning och för att reglera i vilket land inkomsten ska beskattas har Sverige ingått dubbelbeskattningsavtal med ett stort antal länder. Generellt sett brukar en fastighet belägen i Sverige beskattas i Sverige enligt vad som som kallas källstatsprincipen, men för att veta exakt vad som gäller hänvisar jag dig till Skatteverkets hemsida där information och hänvisning till varje dubbelbeskattningsavtal finns (se här).

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare