FrågaSKATTERÄTTInkomstskatt02/09/2014

Skatteregler gällande tävlingsvinster

Hej! Jag vann häromdagen 1 miljon i en slogantävling och undrar nu hur skattereglerna ser ut kring vinster. Jag har en låg årsinkomst, runt 200 000 per år. Har det betydelse eller gäller 58% vinstskatt för alla? Fick även höra av någon att om jag startar ett aktiebolag, att hela summan kan tillfalla företaget, stämmer det ens? Så frågan: Hur får jag ut mest av vinsten?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Personer som bor i Sverige, stadigvarande vistas i Sverige eller har en väsentlig anknytning till Sverige (och har tidigare varit bosatt här) är obegränsat skattskyldiga, 3 kap 3 § inkomstskattelagen (IL) (https://lagen.nu/1999:1229). Om man är obegränsat skattskyldig betyder det att man är skyldig att betala skatt för alla inkomster i Sverige, 3 kap 8 § IL. Detta är alltså huvudregeln. Eftersom du skriver att det var en slogantävling antar jag att du har skickat in en slogan som bidrag i tävlingen, alltså utfört någon typ av prestation, och då kan det inte bedömas som ett lotteri. (Hade det varit ett lotteri, ex triss, hade vinsten varit skattefri, 8 kap 3 § IL. Definitionen av lotteri kan du se i 3 § lotterilagen, https://lagen.nu/1994:1000)

När det gäller tävlingsvinster kan de vara skattefria om kraven i 8 kap 4 § IL uppfylls. För att vinsten ska vara skattefri får den inte hänföras till en anställning eller uppdrag (ex. får inte vara en tävling där endast ett företags anställda får delta), får inte bestå av kontanter eller liknande. Vinsten är heller inte skattefri om den avser ett minnesföremål (medaljer, plaketter etc.) eller inte överstiger 3% av ett prisbasbelopp, vilket är 1 332 kr. Samtliga krav måste uppfyllas för att vinsten ska vara skattefri. Eftersom du har vunnit 1 miljon kr och förmodligen får vinsten i kontanter eller liknande, är du skyldig att betala skatt för vinsten.

Hur mycket du ska skatta beror på många faktorer. Vinsten kommer att räknas som inkomst av tjänst och läggas ihop med dina övriga inkomster och sedan får du betala skatt på hela den summan. Alltså kommer din årsinkomst ligga på cirka 1 200 000 kr och förutsatt att du inte har några övriga inkomster är det den summan du beskattas för. Du kommer betala kommunal skatt (som ligger runt 30-34% beroende på vart du bor) och även statlig skatt (den delen som överstiger 420 800 kr betalar du 20% i skatt för, och den delen som överstiger 602 600 kr betalar du 5% skatt för, alltså totalt 25% i statlig skatt). Eftersom din vinst är så hög kommer du att få betala cirka 55-59% oavsett vad din övriga inkomst ligger på. Ett aktiebolag måste fortfarande betala skatt för vinsten och du måste dessutom gå in med ett startkapital.

Hoppas detta var till hjälp, vänligen

Molly MalmRådgivare