FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt29/01/2018

Skattemässig skillnad om man ärver en fastighet genom arv eller gåva?

Hej!

Jag är ensambarn och de sista åren har jag och min pappa bott på olika våningar i mitt föräldrahem ( min mamma är död) nu har min pappa flyttat till trygghetsboende och nu har han börjat prata om att ge mig huset som gåva. Är det bättre att få huset som gåva eller kan jag lika väl vänta på att få det som arv när han går bort? Jag förstår att det är skillnad på om han ger mig det eller om jag köper det av honom för över taxeringsvärdet, och jag vet att om jag får det som gåva och jag senare bestämmer mig för att sälja så får jag betala 2 olika sorters skatt, dels en skatt på ökningen av husets värde från då jag får det fram till då jag säljer och sedan en kapitalvinstskatt. Då undrar jag om jag bestämmer mig för att sälja och köpa något annat boende gäller då fortfarande dessa skatter?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Svaret på din fråga regleras i inkomstskattelagen (1999:1229)(IL). Oavsett om du ärver fastigheten i form av arv, testamente eller gåva är förvärvet skattefritt enligt 8 kap 2 § IL. För att avgöra om förvärvet är skattefri eller inte tillämpas den så kallade huvudsaklighetsprincipen. Principen säger att överlåtelsen av fastigheten är skattefri i det fall ersättningen understiger fastighetens taxeringsvärde. I det fall ersättningen överstiger fastighetens taxeringsvärde betraktas däremot hela överlåtelsen som ett köp.

I det fall du förvärvar tillgången genom arv, gåva eller dylikt inträder du i samma skattemässiga situation som överlåtaren enligt 44 kap 21 § IL. Detta innebär bland annat att du vid en framtida försäljning av fastigheten använder din fars anskaffningsvärde för att beräkna kapitalvinsten. Vid en framtida försäljning ska kapitalvinsten beräknas som skillnaden mellan ersättningen för den avyttrade fastigheten och omkostnadsbeloppet. Omkostnadsbeloppet är de utgifter för anskaffning av fastigheten samt eventuella förbättringsutgifter på fastigheten. Summan av kapitalvinsten ska tas upp med tjugotvå trettiondelar och därefter beskattas med 30 %. För att förtydliga rättsläget har jag illustrerat ett exempel nedan:

Anta att du ärver din fars fastighet genom gåva. Din far har köpt fastigheten för 500 000 kronor. Efter fem år när fastigheten är värd 2 miljoner kronor vill du sälja fastigheten. Kapitalvinsten uppgår i detta fall till 1,5 miljoner kronor (ersättningen minus omkostnadsbeloppet). Kapitalvinsten ska tas upp till tjugotvå trettiondelar (1,1 miljoner kronor) och därefter beskattas med 30 %. Skatten du får betala vid försäljningen är i detta fall 330 000 kronor.

Som vi ser är beräkningen av kapitalvinsten i hög grad beroende av i vilken mån fastigheten ökat i värde från anskaffningstidpunkten till försäljningstidpunkten. Det är enbart en "typ" av skatt du betalar vid en framtida försäljning.

Hoppas att du fått svar på din fråga. Du är välkommen att återkomma om du har fler frågor.

Med vänlig hälsning,
Christoffer TolfRådgivare