Skälig ränta?

Min huvudman vill låna ut 100.000 till sin syster. Vad ska hon begära i ränta och amortering?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

När det gäller vilken ränta och amorteringsgrad ni väljer är detta något som är helt upp till er själva. Förutsatt att räntan inte är oskäligt hög kan man välja att sätta den som man vill om båda parterna accepterar det. Ni bör skriva ett avtal och det kan ni få hjälp med av oss på Lawline.

Viss vägledning gällande räntan kan ni få av räntelagen som ni hittar HÄR. Ni bör även ha koll på "reporäntan" HÄR.

Räntan är den kostnad för gäldenären som borgenären (er huvudman) tar ut för att det ska vara lönsamt/OK att låna ut pengar. Här får man förhandla fram vad som passar bäst för båda. I en hypotetisk situation där båda två är jämlika förhandlare ligger räntan någonstans där det lägsta borgenären kan tänka sig att låna ut för matchar det högsta gäldenären kan tänka sig att betala.

Kom ihåg att om ni väljer att inte låna ut pengarna finns det en möjlighet att få få avkastning på era pengar på andra sätt. Det är därför inte alltid det mest gynnsamma att låna ut pengar med ränta. Man kan som ett exempel istället välja att investera pengarna i något som ger högra avkastning.

När det gäller amortering är detta den avbetalningstakt ni väljer. Ju högre amortering destu "säkrare" blir lånet. Väljer ni en högre amortering bör ni kunna gå med på en lite lägre ränta men om ni väljer en låg amortering kan ni ta ut en högre ränta.

Hoppas att ni fick svar på er fråga!

Joakim WahlgrenRådgivare