Skälig hyra för bostadsrätt

Jag är inneboende hos en kvinna vars lägenhet är en bostadsrätt. Min hyra under de 5 månader jag bott här har varit 3000kr, men nu vill hyresvärden höja hyran p.g.a. både en 2.5% ökning i månadsavgiften vid årsskiftet samt hennes egna ekonomiska svårigheter.

Min fråga är att hur mycket "får" hon höja hyran och med vilken varseltid d.v.s. när börjar den nya hyran gälla?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Under den förutsättning att ni har ett skriftligt avtal angående storleken på hyran så gäller den som huvudregel och då blir det svårt för kvinnan att höja hyran i strid med avtalet. Om hyran inte är reglerat i avtal eller om avtalet går ut vid årsskiftet kan kvinnan möjligtvis kunna reglera om villkoren.

Vad som utgör skälig hyra får bedömas i varje enskilt fall och bostad. Hur mycket kvinnan i ditt fall faktiskt får höja hyran kan inte jag direkt här och nu besvara men det kopplas samman med bostadens skick, storlek, omkostnader osv, se http://www.regeringen.se/content/1/c6/20/72/35/4d06d424.pdf. Det viktiga är att du vet om att hon inte får ta ut en oskälig sådan.

Mitt råd är att vända dig till en jurist om du känner att hyran efter höjningen med 2,5 % är alldeles för mycket i förhållandet till det jag nu sagt.

Med vänlig hälsning,

Elias KarlssonRådgivare