Skälig hyra

Hej,

Jobbar på annan ort för tillfället och tänkte hyra ut min bostadsrätt. Min ansökan angående tillåtelse att hyra ut till föreningen skickade jag även med kontrakt för den föreslagna hyresgästen, Nu har föreningen neka min ansöka eftersom dem tycker hyran jag tänkte ta ut är för hög. Jag har räknat på hyran genom konstens alla regler och ser den som högst skälig. Frågan är då om styrelsen kan neka min ansökan pga av att dem inte tycker hyran är rätt satt. Det är väl hyresnämnden som ska pröva den frågan och det är väl mellan mig och hyresgästen att lösa det?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

När du hyr ut din bostadsrätt i andra hand har du bara rätt att ta ut en kostnadsbaserad hyra. Det innebär att den inte får vara påtagligt högre än summan av dina kapitalkostnader och driftkostnader. Kapitalkostnaden ska beräknas som en skälig årlig avkastningsränta på bostadens marknadsvärde och i driftkostnader räknas avgift till bostadsrättsföreningen, el och bredband. Den sistnämnda ska alltså vara kopplad till dina faktiska kostnader.

Din bostadsrättsförening har rätt att neka dig en andrahandsuthyrning. Däremot kan du i så fall ansöka om tillstånd hos hyresnämnden.

Du bör därför vända dig till hyresnämnden för att få frågan prövad av dem.

Med vänlig hälsning,

Nelly CornetegRådgivare