Skäl för uppsägning vid förskingring?

Hej! Jag sitter med i företagsledningen där vi nu upptäckt att våran ekonomiansvarige som arbetat hos oss under flera år har under perioder "lånat" pengar av företaget. Pengarna har alltid återbetalats efter en kort tid.Min fråga är, vilken möjlighet har vi att bli av med den anställde?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Regleringen kring uppsägningar och avsked finns i Lagen om anställningsskydd(LAS), den hittar du här https://lagen.nu/1982:80.

Eftersom inget annat framgår så förutsätter jag att den ekonomiansvarige har en tillsvidare anställning. Arbetsgivaren måste ha saklig grund för att få säga upp en anställd på grund av personliga skäl och en avvägning ska göras mellan arbetstagarens och arbetsgivarens intresse(LAS 7§). Som huvudregel måste arbetsgivaren ha undersökt möjligheten till omplacering men det finns situationer där det rimligen inte kan krävas. När en arbetstagare har begått ett brott som är riktat mot arbetsgivaren eller utförd på arbetsplatsen så är det en situation som arbetsgivaren inte skäligen bör tåla.

I en dom från Arbetsdomstolen(AD 2010:18)så skriver domstolen att det inte är enbart den ekonomiska skadan som ligger till grund för en sträng syn utan det rubbar också förtroendet som en arbetsgivare måste kunna känna för den anställde. I motiven bakom LAS så angavs att anställningen i allmänhet bygger på ett förtroendeförhållande och att det därmed är nödvändigt med en fast attityd mot ohederlighet på arbetsplatsen. En försvårande omständighet är att han har en hög ställning och förtroendeställning och då krävs inte mycket innan man anser att förtroendet är förbrukat.

En ytterligare kommentar på din fråga är att den ekonomiansvarige, trots att han återbetalat pengarna han "lånat"´, gör sig skyldig till brottet förskingring(BrB 10:1). När han tar av pengarna finns en risk att han inte kan återbetala dessa och redan då uppstår skada för arbetsgivaren. Se https://lagen.nu/1962:700#A2.

Av de omständigheter som du framfört så har ni sannolikt mycket goda grunder att säga upp den anställde och det skulle även kunna bli aktuellt med avsked. Eftersom din fråga endast berör om ni kan bli av med personen så har jag inte gått in på det förfarande som ska följas vid en uppsägning eller ett avsked. Ta gärna kontakt med en erfaren jurist som är specialiserade på arbetsrätt om ni vill ha fortsatt hjälp i processen. Du kan boka tid direkt på http://lawline.se/boka.

Tveka inte att höra av dig om du har fler frågor och lycka till!

Mvh

Cornelia GöranssonRådgivare