Skadeståndstalan mot ägare av hund

Blev 2014 biten i ansiktet av en kamrats hund resultat sjukhusbesök mediciner samt kvarstående ärr i ansiktet

Hundägaren vägrar ersätta kostnader ej heller uppger hon sitt försäkringsbolag. Polisanmälan gjord men polisen lägger ner ärendet. Kan lämna in en stämning till tingsrätten direkt till en kostnad på 900/2800 beroende på belopp men inget försäkringsbolag vill en gissa på ersättning för ärret. Hur gör jag??

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder till Lawline med din fråga!

Vad gäller ansvar för en skada orsakad av en hund så regleras detta i lagen om tillsyn över hundar och katter, den hittar du här.

När en hund orsakar en skada så innebär detta strikt ansvar för ägaren, 19 § HoK. Strikt ansvar innebär att ägaren är ansvarig att ersätta skadan oavsett ägarens inblandning i situationen. Detta innebär alltså att din kamrat med all säkerhet är ersättningsskyldig för dina skador. Du har då rätt till ersättning för exempelvis dina ärr samt sjukvårdskostnader och liknande, 5 kap 1 § SkL.

Polisanmälan och ersättningsfrågan ska här ses som två skiljda saker. Du kan trots nedläggningen av polisärendet som du säger lämna in en stämningsansökan direkt till tingsrätten och då yrka på ersättning för dina kostnader samt för ärret. Vad gäller ersättningsstorleken för ärret så är det svårt för mig att säga vad ersättningen skulle hamna på då detta bestäms utifrån olika tabeller och såklart beroende på hur allvarligt ärret är och många andra omständigheter. Jag skulle rekommendera dig att titta på trafikskadenämndens tabeller för ärr samt lyte och men som du hittar här för att få en fingervisning på vilket belopp du kan lägga dig på. Att bedöma ersättningen för mediciner och sjukvård borde inte vara några problem då detta är fasta siffror.

Vidare vill jag poängtera att rättegångar kan vara dyra och det är inte säkert att du vinner i domstolen. Därför rekommenderar jag att du ser över ifall du har möjlighet till att få ersättning på annan väg, till exempel genom din egen eventuella hemförsäkring som borde täcka denna kostnaden. Försäkringsbolaget kan då i sin tur driva en egen rättegång mot din kamrat utan din inblandning för att få tillbaka vad de ersatt dig. Med detta sagt ser jag det ändå som att du verkar ha goda chanser att nå framgång mot hundägaren vid en stämningsansökan.

Lämnar du in en stämningsansökan så är det givetvis upp till tingsrätten att bedöma vad som är rimligt att betala och detta varierar som du kommer se i tabellerna beroende på var ärret sitter, hur gammal du är med mer. I övrigt rekommenderar jag dig även att överväga att kontakta ett juridiskt ombud för att hjälpa dig i processen vid stämningen. Vi på Lawline erbjuder vissa egna tjänster som kan vara relevanta för din del. Dessa hittar du här.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Konrad KabatRådgivare