Skadeståndsskyldighet vid olyckshändelse

Sonen snubblade på en väska (inte hans) när han var på väg till toaletten för att borsta tänderna. Ramlade in med handen i en glasruta som gick sönder. Turligt nog inga senor eller muskler skadade "bara fyra stygn i armen" Nu vill hotellet ha betalt för glasrutan eftersom att föreningen skrev under ett papper där man lovade att : "Skadegörelse kommer att debiteras"

Jag har personligen svårt att se att detta faller under skadegörelse men vet inte till vilka paragrafer jag skall hänvisa till.

Till saken hör att det inte är några stora belopp det är principen. Tycker att man borde vara medveten om riskerna för olyckor när man hyr ut till ungdomslag. Dom låg i ett konferensrum på hotellet.

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga!

Din fråga behandlas delvis i brottsbalken som du hittar https://lagen.nu/1962:700.

Med skadegörelse avses i Brottsbalken 12:1 att någon ”förstör eller skadar egendom, fast eller lös, till men för annans rätt därtill”. Det är ett uppsåtligt brott, vilket innebär att det inte räcker att man har varit vårdslös utan man måste ha haft uppsåt att skada annans egendom för att kunna dömas för det brottet. Om det är skadegörelse i Brottsbalkens mening man avses i avtalet mellan hotellet och föreningen har jag svårt att se varför du/din son skulle bli skadeståndsskyldig då det verkar ha varit en ren olyckshändelse.

I skadeståndslagen, https://lagen.nu/1972:207, finns en bestämmelse som säger att man kan bli skadeståndsskyldig om man vållar en sakskada (den förstörda rutan) genom uppsåt eller vårdslöshet, SkL 2:1. Även enligt denna bestämmelse har jag svårt att se att ni är skadeståndsskyldiga då din son enligt din uppgift varken varit vårdslös eller uppsåtligt förstört rutan.

Sammantaget kan det sägas att man som huvudregel inte blir skadeståndsskyldig för olyckshändelser om man inte har strikt ansvar enligt lag eller avtal. Det avtal du citerar ovan verkar inte innebära ett strikt ansvar, utan ett ansvar för skadegörelse, som i juridisk mening inte innefattar olyckshändelser.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Andrea KaalhusRådgivare