Skadeståndsskyldighet för skada som inträffar på egen tomt

Hej, Om jag som privatperson gräver en grop på min tomt. Vilka skyldigheter har jag att märka ut gropen ? Kan jag bli skadeståndsskyldig eller straffad på något annat sätt om någon ramlar i gropen ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Förutsättningarna för att du ska bli skadeståndsskyldig är att en skada ska ha inträffat och den har drabbat någon annan. Vidare krävs det att du bedöms vara oaktsam/ha handlat uppsåtligt samt att det finns ett orsakssamband mellan ditt handlande/din underlåtenhet och skadan. Skadeståndet kan jämkas om den skadelidande själv har medverkat till skadan.

Jag kan naturligtvis inte säga hur en domstol skulle avgöra detta hypotetiska fall, men min bedömning är att du har relativt långtgående skyldigheter att märka ut gropen eller hägna in den på något sätt. HD ansåg exempelvis i NJA 1973 s 141 (det s.k. "Vattenkastarfallet") att ett byggföretag var skadeståndsskyldig gentemot en man som ramlat ner i ett öppet hisschakt på en byggarbetsplats efter att obehörigen ha tagit sig in på platsen  genom ett öppet hål i staketet. HD ansåg att bolaget hade handlat vårdslöst genom att inte hägna in platsen, samt genom underlåtenheten att täcka över hisschaktet efter arbetsdagens slut. Det faktum att mannen obehörigen befann sig på platsen påverkade inte bolagets skadeståndsskyldighet.

Jag hoppas att detta har besvarat din fråga.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare