Betalningsoduglig gäldenär

Hej! I torsdag råkade jag ut för en olycka när jag tvättade bilen vid mitt garage en duschgel kom från tredje våning o landade på huven och det blev 2 bucklor. Han som tappade flaskan tittar ut o frågar om det blev nåt? ja det blev det och frågade hur han ville lösa detta han ville ha en offert så jag drog till närmsta skadeverkstad visa dem o dom gav mig en offert på 7500 får lappen åker o visar motparten detta o han frågar om jag inte har försäkring självklart har jag det svarade jag men självrisken ligger 6500 men det får ju du eller ditt bolag stå för. Då svarar han aldrig i livet stänger dörren o låser. Jag har polisanmält. Min fråga är denna om personen är arbetslös o saknar hemförsäkring vem eller vilka får stå för mitt efterkrav?? Motparten va hos sina föräldrar när detta hände vet inte om det va besök eller om han är boende där.

Hälsningar Tomas

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline.

Att personen du vill kräva pengar av är arbetslös och saknar hemförsäkring innebär inte någon förändring i ansvarsförhållandena. Det kan däremot innebära att personen ifråga saknar tillgängliga medel för att komma ditt krav till mötes, eller i vart fall att denne uppger att så är fallet. Det som återstår för dig att göra då är att ansöka om utmätning.

Utmätning är en juridisk term och innebär att en borgenär (den som har en fordran, dvs du), begär att kronofogdemyndigheten skall ianspråkta egendom, fast eller lös, ifrån gäldenären (den betalningsskyldige, dvs han som tappade flaskan). Hur du lättast går tillväga framgår om du går in på KFM:s hemsida.

Lawline RådgivareRådgivare