Skadestånd vid avtalsbrott

Hej!

Jag har ett avtal med en idrottsförening.

Avtalet var skrivet från 2017-01-01-2018-11-30

Det står i avtalet att fram tills 2017-11-20 så kan jag eller föreningen bryta avtalet skriftligen.

Nu har föreningen valt att bryta avtalet fast efter 2017-11-20. de valde att bryta 2017-11-27

Vad gäller här? Får de göra så? Har jag rätt till lönen jag skulle fått under hela 2018?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du valt att vända dig till oss på Lawline med din fråga!

Eftersom föreningen har sagt upp avtalet trots att de inte hade rätt att göra det har de gjort sig skyldiga till ett avtalsbrott.

Vid avtalsbrott har du som motpart rätt till skadestånd. Skadeståndet ska avse den skada du fått lida för att avtalsbrottet inträffat. Skadeståndsersättningen ska försätta dig i samma ekonomiska position som du hade varit i om föreningen agerat i enlighet med avtalet - alltså i den ekonomiska position du hade varit i om de inte hade sagt upp avtalet. Detta gör alltså att det är fullt rimligt för dig att kräva att du ska få ett skadestånd som motsvarar lönen för den tid som avtalet avsåg, alltså ett skadestånd som motsvarar den totala lönen du skulle ha fått om de inte sagt upp avtalet.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Mvh,

Cornelia NajafiRådgivare