FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 22/06/2015

Skadestånd från arbetsgivare

Jag har blivit uppsagd per telefon den 16/6 då jag var på semester i Danmark.

Gäller uppsägningsdatumet från och med 16/6 eller när jag får det skriftligt?

Jag ska till jobbet i dag 22/6 och lämna detta till min arbetsgivare:

"Härmed meddelas att uppsägning av [namn] med anställningsnummer ******** anses vara ogiltigt.

Datum för ogiltighetsförklaringen är 22 juni 2015

Meddelande ovan mottagits av

Arbetsgivare:_________________________________ Datum:____________________

(Namnförtydligande)____________________________________"

Kommer sedan att lämna in en stämningsansökan innan det gått en månad och hävda att min arbetsgivare frångått anställningsskyddslagen §7 och §22. Kan jag kräva skadestånd också?

Jag hoppas verkligen att ni kan hjälpa mig vidare i processen.

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

En uppsägning från arbetsgivarens sida ska vara skriftlig (8 § lagen om anställningsskydd). Dock medför inte en muntlig uppsägning att den blir ogiltig (men arbetsgivaren kan få betala skadestånd om denne inte lämnar ett skriftligt besked). Sålunda gäller även muntliga uppsägningar och din arbetsgivares uppsägning den 16/6 bör räknas som uppsägningsdatumet.

Gällande skadestånd från arbetsgivaren kan följande sägas. Om en arbetsgivare bryter mot lagen (till exempel 7 och 22 §§), så kan denne tvingas utge skadestånd. Skadeståndet täcker inte bara lön och andra förmåner, utan även de ekonomiska skadorna samt den kränkning som skett till följd av lagbrottet (38 §). Har du robust stöd för att arbetsgivaren brutit mot bestämmelser i anställningsskyddslagen, har du goda utsikter till framgång med att utkräva skadestånd. Skadeståndet kan uppgå till betydande belopp.

Vänliga hälsningar,

Katarina AnderssonRådgivare