Skadestånd för skada vållad av barn

Hej

Min dotter på 1X år var på en ungdomsgård en fredag kväll för ett par månader sedan. Dom hade stimmat och klättrat upp på ett element som lossnade från väggen och det blev vattenskador . Nu kräver kommunen oss vårdnadshavare på 1X XXX kr. Kommunen har dragit av 25 % pga av hennes ålder men 1X XXX kör är ändå en väldigt hög summa för något vi anser varit en olyckshändelse. Får dom göra så här?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom din fråga handlar om ersättning för en skada på en sak som din dotter tycks ha orsakat kommer jag att utgå från skadeståndslagen.

Finns det en ersättningsskyldighet?
För att en ersättningsskyldighet ska föreligga krävs det enligt 2 kap 1 § SkadestL att din dotter har orsakat skadan och att skadan orsakats genom uppsåt eller vårdslöshet.
Det verkar som att din dotter faktiskt har orsakat en skada på kommunens lokaler. Frågan är då om din dotter hade uppsåt eller åtminstone var vårdslös när hon klättrade på elementet. Med tanke på hur du formulerar frågan hade hon i vart fall inte uppsåt. Var hon då vårdslös? Vi kan då först titta på handlingsnormer på ungdomsgården. Finns det regler som förbjuder ungarna från att klättra på elementen så är hennes agerande troligen vårdslöst. Finns det inte några sådana regler som upprätthålls och som hon känner till kan vi ställa oss fyra frågor: Hur stor var risken att lokalerna skulle skadas när din dotter klättrade på elementet? Hur sannolikt var det att skadorna skulle bli så omfattande? Fanns det något sätt hon kunde förekomma skadorna? Insåg hon risken i sitt agerande? Om svaren på dessa frågor leder till att hon inte ska anses varit vårdslös så ska hon inte ersätta skadan. Mest troligen var nog din dotters agerande vårdslöst och en ersättningsskyldighet har således uppstått. Det är svårt för mig att avgöra men det kan dock vara så att din dotter enbart var vårdslös i förhållande till skadorna på elementet men att de vattenskador som sedermera uppkom var oförutsägbara och således inte någonting hon ska stå för.

Hur stor bör ersättningen vara?
Huvudregeln i 2 kap 1 § SkadestL är att den skadan som orsakats ska ersättas till fullo. Eftersom din dotter är minderårig har kommunen rätt i att hon inte ska ersätta hela summan, detta regleras i 2 kap 4 § SkadestL. Hon ska bara ersätta det som är skäligt utifrån hennes "ålder och utveckling, handlingens beskaffenhet, föreliggande ansvarsförsäkring och andra ekonomiska förhållanden samt övriga omständigheter". Vad som är skäligt för just din dotter avgörs i det enskilda fallet och det kan mycket väl vara så att det är oskäligt att hon ska ersätta 75% av skadan men det går inte att svara på med den information jag har.

Min slutsats
Utifrån den informationen jag har att utgå från verkar det rimligt att en ersättning utgår till kommunen. Det kan vara så att mer än 25% ska dras av och det kan vara så att något annat barn bär större ansvar för skadan än din dotter och således ska stå för en större del av ersättningen. Det kan även vara så att vattenskadorna var oförutsägbara eller till och med att kommunen kan ses som medvållande till skadan om inte adekvata åtgärder vidtagits för att åtgärda vattenläckaget. Allt detta är dock bara spekulationer och av vad som framgår av frågan verkar det inte orimligt med en ersättning om den angivna summan.

Jag önskar dig lycka till.
Med vänlig hälsning,
Egil SellgrenRådgivare