Skadestånd för person- och sakskada

När jag var ute på promenad med min hund i fredags eftermiddag så blev jag och min hund påkörd av en trimmad elsparkcykel som som vittnen uppskattade hade en hastighet på 50-55km/t. Killen på sparcykeln flydde händelsen och kom ifrån polisen. Jag fick ett brutet revben och min hund fick gå igenom 2st operationer. En anmälan är gjord och polisen ska leta efter personen på sparkcykeln. Frågan är, är det jag som ska stå för veterinär och sjukhuskostnader?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Utifrån din fråga upfattade jag det som att ni har funderingar kring möjliga skadeståndanspråk som kan aktualiserasa och inte som att ni undrar över kostnader som täcks av försäkring.

För att en händelse skall kunna berättigas med skadestånd så krävs det att en del kriterier är uppfyllda. Dessa kriterier är dels det funnits en skada som är sammanhängande med en utgift/förlust av pengar, dels ett presumtivt ansvarssubjekt (någon som anses skyldig för skadan), dels en aktiv handling, dels att det råder adekvat kausalitet mellan det presumtiva ansvarssubjektets handling och skadan och dels att handlingen skett med vårdslöshet eller uppsåt.

I ditt fall framgår det en personskada på dig och en sakskada på din hund. Det framgår att det finns ett presumtivt ansvarssubjekt, i detta fall personen som kört elsparkcykel. Då denna person kört anses även handlingen som aktiv. Att det skulle råda en adekvat kausalitet mellan handlingen och skadan framgår även att så är fallet då de skadorna som inträffade ej hade ägt rum om föraren ej kört på er. Huruvida detta skett uppsåtligt eller med vårdslöshet kräver en bedömning av samtliga relevanta faktorer, men att elsparkcykeln var trimmad tyder på att föraren agerat vårdslöst.

Sammantaget i ditt fall blir då att du högst troligen utifrån det som nämndes i frågan att ni är berättigade till skadestånd men detta kräver att föraren identifieras, något som kan medföra svårigheter i vissa fall. Även om föraren identifieras så får man enbart ersättning för redan erlagda kostnader. Detta innebär att det är ni som kommer behöva stå för kostnaderna men att ni eventuellt kan få ersättning för de.

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter höra av dig till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare