FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 27/02/2023

Skadestånd - felaktig avstängning

Jag har varit avstängd från jobbet pga att det uppkommit en tvist mellan AG och mitt fackförbund. Jag var ledande i detta fall och innan vi gick vidare till centrala förhandlingar så drog AG tillbaks allt och välkomnade mig tillbaks till jobbet. Jag fick endast en garantilön under perioden jag var avstängd och menar på att jag gick miste om ganska mycket pengar och felet dessutom låg hos dom. Vad är det ekonomiska skadeståndet jag kan söka? Finns det även skadestånd för den psykiska eller mentala skadan som AG orsakat?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du anser att din avstängning från jobbet har varit felaktig, och om du på denna grund kan få ekonomisk kompensation. För att besvara din fråga ska jag hänvisa till lagen om anställningsskydd (LAS).

Eftersom du välkomnades tillbaka till jobbet utgår jag från att din avstängning har skett på felaktiga grunder, varför jag inte kommer att fokusera på den delen, utan på om och hur mycket skadestånd du har rätt till.

Rätt till skadestånd

I LAS § 38 framgår det att en arbetsgivare som bryter mot LAS ska betala ut lön, andra förmåner samt skadestånd till den drabbade arbetstagaren. Utifrån de sakomständigheter du har angett utgår jag från att avstängningen var felaktig.

Skadeståndet beräknas enligt LAS § 38 st 2 som den ekonomiska förlust som arbetstagaren lider, samt ersättning för den kränkning som lagbrottet innebär. Det innebär att du ska få dels en ekonomisk ersättning, som består av den lön eller förmån som du har gått miste om under avstängningen, samt ett allmänt skadestånd.

Det allmänna skadeståndet betalas för att arbetsgivaren har brutit mot LAS och kan vara mellan 80.000 SEK och 125.000 SEK. Notera att det allmänna skadeståndet varierar från fall till fall och är inte lagreglerat, utan regleras främst i praxis. Mitt förslag är att du vänder dig till ditt fack, alternativt till en jurist för ett mer ingående svar.

Om du har flera frågor är du välkommen att vända dig till oss på Lawline igen.

Med vänlig hälsning,

Samer MajidRådgivare