FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 11/11/2014

Skada på egen bil i tjänsten, vem betalar?

Skada på privat bil i tjänst.

När jag och en kollega använde min bil för en resa i arbetet skadades bilen allvarligt (jag orsakade skadan) och den måste nu på reparation. Vem ska betala? Jag, arbetsgivaren eller båda två? Min privata halvförsäkring/trafikförsäkring täcker inte skadan på kaross och ruta.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Jag beklagar din situation, och den är en av baksidorna med att använda egen bil i tjänsten. Det som finns reglerat är ersättningen och hur den ska beskattas eller inte beskattas.I vissa fall finns regleringar i kollektivavtal och intern på arbetsplatsen. Men i stort är det en avtalsfråga mellan den anställde och arbetsgivaren. Har ni inte avtalat om vad som ska gälla om din bil skadas när du använder den i tjänsten så är det du som bilägare och därför försäkringsskyldig som får stå för skadan och kostnaderna för den.

Ingenting hindrar givetvis att du och arbetsgivaren såhär i efterhand kommer fram till en lösning där ni delar på kostnaderna helt eller delvis, men du kan inte luta dig mot någon lag för att kräva någon ersättning från arbetsgivaren. Då du själv vållat skadan finns heller ingen vållande parts försäkring att vända sig till.

Så jag beklagar men du får försöka komma överens med arbetsgivaren eller själv stå för skadekostnaderna. Mitt råd är att om du fortsatt ska använda bilen i tjänsten bör du skriva ett avtal med arbetsgivaren som reglerar sådana här situationer. Det kan även vara en ide att ha bilen helförsäkrad om den fortsatt ska användas i tjänsten. Det allra bästa är om arbetsgivaren tillhandahåller en bil du använder i tjänsten.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare