FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt14/08/2021

Ska vi tvinga barnet att träffa den andra föräldern?

Hej, jag är extra pappa till en pojke på snart 5 år.

Han bor med mig och hans mamma på heltid och vart annan helg är han hos sin pappa. Sedan hans pappa börjat dejta nya kvinnor och släpat med grabben på sina nya äventyr så har han börjat säga att han inte vill till sin pappa. Vi tycker att detta är jättejobbigt för att grabben bryter oftast ihop och blir oerhört ledsen.

Det har varit så illa att vi fått åka och hämta han där i förtid för att det har inte fungerat. Vi vet inte hur vi ska göra, vi vill ju pojkes bästa samtidigt som vi inte vill att han ska må dåligt. Fadern engagerar sig inte alls, ringer inte och uppmundrar, hittar inte på saker med han utan han är där och äter godis och surfar på paddan.

Vi vill såklart ha han hos oss så mycket vi kan men vi vill ju samtidigt att han ska ha en relation med sin pappa. I dagsläget är pappan vad det verkar helt ointresserad och socialt knepig då han inte ger intryck för grabbens bästa, har alltid en egen själviskagenda.

Vad kan vi göra? Vi vill ju att pappan ska försöka laga hans och hans sons relation. Om det hänt något där som inte göra att pojken vill dit mer, ska vi verkligen tvinga dit han?

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att din huvudsakliga fundering är om ni ska tvinga din bonusson att umgås med sin pappa.

Först och främst är det av relevans att veta att lagstiftningen utgår från att det är barnet som ska ha rätt till sina föräldrar och inte att föräldrar ska ha rätt till sitt barn. När barn blir äldre och når en ökad förståelse och mognad anses de själva kunna avgöra sitt behov av umgänge med den andra föräldern. Detta anses dock i regel inte ske förrän runt 11-12 års ålder, vilket är några år bort för er pojke. Små barn förutsätts ha ett lika stort behov av umgänge med båda sina föräldrar. Detta trots att relationen med den ena föräldern fungerar sämre. Det anses därför vara viktigt att ni stöttar er pojke så att umgänget med pojkens far blir så bra som möjligt.

Om ni tycker att det är svårt att motivera pojken till umgänge med sin pappa, och för den delen att få pappan att engagera sig i sin son kan familjerätten i er kommun bistå med samarbetssamtal. Familjerätten kan hjälpa till att vägleda föräldrar i umgänget med sitt barn efter en separation och även upprätta ett bättre anpassat umgängesschema om det krävs. Oavsett kan det vara skönt att få bolla dessa frågor med en utomstående part och få hjälp att medla den problematik ni upplever. I takt med att pojken blir större kommer det finnas ett ökat utrymme för honom att bestämma själv men tills dess är det viktigt att ni alla tillsammans stöttar honom i sin relation till sin pappa och ser till så att hans bästa är i fokus.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga och att ni kan lösa problematiken på bästa sätt.

Vänligen,

Maya HempelRådgivare