Ska vi ansöka om skilsmässa i de båda nordiska länderna?

Hej! Jag o min man gifte oss borgligt i Danmark för 14 år sedan. Vårt äktenskap är registrerat här i Sverige. Nu ska vi skilja oss. Ska vi söka skilsmässa både i Danmark o i Sverige eller räcker det att man gör det här eller i Danmark?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Din fråga rör äktenskapsskillnad mellan två nordiska medborgare och därmed blir förordning (1931:429) om vissa internationella rättsförhållanden rörande äktenskap, adoption och förmynderskap (NÄF) tillämplig.

I 7 § NÄF stadgas att:

Ett yrkande om hemskillnad eller äktenskapsskillnad mellan makar som är medborgare och har hemvist i en fördragsslutande stat tas upp i den stat där

1.makarna har sitt hemvist,

2.makarna senast hade hemvist samtidigt och en av dem fortfarande är bosatt,

3.makarna är medborgare,

4.svaranden har sitt hemvist,

5.någon av makarna har sitt hemvist, om en ansökan om hemskillnad eller äktenskapsskillnad är gemensam,

6.käranden har sitt hemvist, om han eller hon varit bosatt där i minst ett år omedelbart innan ansökningen gjordes, eller

7.käranden är medborgare och har sitt hemvist, om han eller hon varit bosatt där i minst sex månader omedelbart innan ansökningen gjordes.

- Paragrafen innebär att du och din make kan skilja er i den stat där någon av punkterna är uppfylld, vanligtvis staten där ni har ert hemvist.

Vad gäller din andra fråga om ni behöver ansöka om skilsmässa i båda stater är svaret nej, då bara ska ansöka om skilsmässa i ett av de nordiska länderna: Sverige eller Danmark (8 a § NÄF).

/Vänligen,

Viktoria TomssonRådgivare