Ska tjänstepension ingå i en bodelning?

Hej!

Skall göra en bodelning efter skilsmässa, och undrar över en företagsägd pensionsförsäkring där företaget är sålt och därefter inga nya inbetalningar!

ingår denna då i bodelningen ?

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej!
Tack för din fråga!

Egendom av särskilt slag kan undantas bodelning, detta innefattar bland annat pensionssparande. Det som är speciellt med pensionen är att man skiljer på allmän pension och olika slags tjänstepension. Huvudregeln är att rättigheter som inte kan överlåtas inte heller ska ingå i en bodelning, se 10 kap. 3 § st. 1 Äktenskapsbalken. Detta innebär att allmän pension aldrig ska ingå i en bodelning. Om tjänstepensionen ska ingå i bodelningen är däremot beroende av avtalets utformning. Om din arbetsgivare betalat premier i en pensionsförsäkring som ägs av dig, som du förfogar över, ska denna ingå i bodelningen. Om din arbetsgivare däremot äger tjänstepensionen så är denna oöverlåtbar då du inte förfogar över denna och då ska pensionen inte heller ingå i en bodelning.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare