FrågaFASTIGHETSRÄTTServitut28/05/2018

Ska servitutsavtal bevittnas?

Jag ska skriva ett servitutsavtal med min granne angående en fiberkabel. Jag har med fastighetsbeteckning och ändamål.

Måste våra namnteckningar också bevittnas av en tredje part?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om servitut finner du i jordabalkens 14 kapitel.
Av 14 kapitlet 5 § jordabalken framgår det att servitut ska upprättas skriftligen av den tjänande fastigheten, med den tjänande fastigheten menas den fastighet som upplåter en rättighet till någon annan fastighet. Vidare framgår det även att den tjänande och härskande fastigheten ska anges samt ändamålet med upplåtelsen.

Det framgår inte att avtalet måste bevittnas av någon utomstående för att vara giltigt.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Signe LundgrenRådgivare