Ska samboegendom värderas till taxeringsvärdet eller marknadsvärdet vid bodelning?

Vid skall separera och har inget samboavtal. Vi står som gemensamma ägare till ett hus med ett taxeringsvärde långt under inköpspriset. Jag har betalat för drift och amorteringar och sambon har Betalat för några stora renoveringar. Dras hans omkostnader av först innan fördelning av tillgångarna? Är det taxeringsvärdet som gäller för fördelningen?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline!

När ett samboförhållande upphör gäller reglerna i sambolagen om fördelning av samboegendomen.

Jag utgår från att huset som ni står som gemensamma ägare till, är huset som ni bott i under samboförhållandet och har förvärvat för gemensam användning. Därmed är huset samboegendom. Huvudregeln är att samboegendom ska delas lika mellan samborna när förhållandet upphör. Detta gäller under förutsättning att någon av samborna begär bodelning, 8 § sambolagen.

Är det taxeringsvärdet som gäller för fördelningen?
Vad gäller värderingen av samboegendomen (som alltså är föremål för fördelning) finns ingen reglering i sambolagen. Sett till rättspraxis (dvs tidigare avgöranden i domstol) tycks principen vara att värderingen av den egendom som ska ingå i bodelningen, ska göras med utgångspunkt i marknadsvärdet. Själva värderingen ska göras när boet är utrett (dvs vilken egendom som ska ingå i bodelningen och inte).

Dras hans omkostnader av först innan fördelning av tillgångarna?
När bodelning ska göras, dvs samboegendomen ska delas lika, ska de skulder som en sambo har som är direkt hänförliga till samboegendomen dras av innan fördelning av denna egendom sker, 13 § sambolagen. Detta betyder att om din sambo har en skuld som är direkt hänförlig till huset (exempelvis att huset blivit intecknat eller det finns panträtt) ska denna skuld dras av från hans del av huset innan fördelning sker.

Det innebär att det bara är kvarvarande skulder som är hänförliga till samboegendomen som ska dras av först innan fördelning av samboegendomen sker. Andra skulder som en sambo har ska inte påverka likadelningen av samboegendomen.

Hoppas att du fick svar på din fråga annars är du varmt välkommen att ställa en ny!

Linn GerhardssonRådgivare