FrågaFAMILJERÄTTBodelning05/11/2018

Ska min makes privata pensionsförsäkringar ingå i vår bodelning?

Hej!

Vi är skilda sedan ett par dagar. Vi är överens utom att han vägrar att dela på hans privata pensionsförsäkringar vilka är mycket större än min lilla pensionsförsäkring. Han menar, varför ska jag ta del av hans pengar somhan har betalat in långt före vi träffades. Hur ska jag hantera detta? Jag vill som många andra " inte bråka".

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad ska ingå i bodelning?

Vid skilsmässa ska en bodelning upprättas (9 kap. 1 § äktenskapsbalken (ÄktB). Huvudregeln är att vid bodelning ska giftorättsgodset delas lika mellan makarna (11 kap. 3 § ÄktB). Giftorättsgods är all egendom som inte gjorts enskild genom exempelvis testamente, gåva eller äktenskapsförord (7 kap. 1 och 2 §§ ÄktB). Dock ska vissa pensionsförsäkringar undantas från bodelningen.

Tjänstepension och allmän pension

Oöverlåtbara eller personliga rättigheter ska inte ingå i bodelningen om detta strider mot vad som gäller för rättigheten (10 kap. 3 § 1 st. ÄktB). I regel ska varken tjänstepension eller allmän pension tas med i bodelningen, eftersom dessa ofta är oöverlåtbara. Dock kan rätten till tjänstepension ändå ingå i bodelningen om rättighetsinnehavaren kan förfoga över rättigheten, trots att den har ett överlåtelseförbud (jfr. NJA 1960 s. 411). I det fall en arbetstagare äger sin egen tjänstepension och där arbetsgivaren endast betalar för premierna, bör denna tjänstepension likställas med en privat pensionsförsäkring och därmed ingå i bodelningen. Rent inkomstskattemässigt gäller, att om arbetsgivaren äger försäkringen som arbetstagaren får, så anses försäkringen i princip oöverlåtbar (58 kap. 16 och 17 §§ inkomstskattelag).

Privat pensionssparande

Privat pensionsförsäkring ingår som huvudregel i bodelningen och ska delas lika mellan makarna (7 kap. 1 § ÄktB). Din före detta make kan dock ha rätt att undanta denna försäkring om det vore oskäligt att den ska ingå i bodelningen (10 kap. 3 § 3 st. ÄktB). Det som främst har betydelse för denna skälighetsbedömning är sådana saker som äktenskapets längd, era respektive pensionsrättigheter, hur stor del av er totala egendom som utgörs av denna pensionsförsäkring och om pensionsförsäkringen är menad som kapitalplacerande snarare än som normalt pensionsskydd. Skälighetsbedömningen görs med utgångspunkt från om en likadelning skulle leda till ett oskäligt resultat, och måste göras från fall till fall.

Slutsats

Din före detta makes privata pensionsförsäkring/ar ska ingå i bodelningen. Notera att det förvisso finns en del "undantag" i och med att det kan företas en skälighetsbedömning. Jag rekommenderar att du kontaktar en jurist som kan bistå er under bodelningen, alternativt bistå dig i att undersöka mer precist vilka pensionsformer som ska ingå i ert fall. Våra jurister på Lawline kan givetvis bistå dig med det!

Har du några fler frågor, eller vill du komma i kontakt med någon av våra jurister, är du varmt välkommen att återkomma till mig på pontus.schenkel@lawline.se!

Pontus SchenkelRådgivare