Ska jag göra en polisanmälan eller anmäla till IVO?

Hej!

Har en fråga gällande vållande till annans död. Jag har skäl att misstänka att ett sjukhus felbehandlade min pappa vilket i sin tur ledde till att han dog.

Min fråga är då ifall man både ska göra en anmälan till IVO och en polisanmälan? Eller gör IVO en polisanmälan ifall de anser att det kan röra sig om vållande till annans död?

Med vänliga hälsningar/C

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag beklagar det som hänt.

Det finns en viss skillnad mellan att göra en anmälan till IVO och att göra en polisanmälan.

En polisanmälan görs om det är en speciell person inom sjukvården som har orsakat dödsfallet. Om någon av oaktsamhet orsakar en annans död kan man bli dömd för vållande till annans död (3 kap. 7 § brottsbalken.).

En IVO-anmälan görs om man vill att IVO, inspektionen för vård och omsorg, ska starta en utredning om brister eller fel i vårdinrättningen.

Innan du vänder dig till IVO borde du börja med att framföra dina åsikter till vårdenheten där din pappa fick behandling. Om det skett någonting fel i vården är vårdgivaren skyldig att utreda vad som hänt och vidta åtgärder för att det inte ska hända igen. Om du inte blir/är nöjd med de svar du får/har fått från vårdenheten kan du gå vidare till verksamhetschefen om inte det heller resulterar i någonting kan du vända dig till patientnämnden.

Patientnämnden hjälper dig att framföra dina åsikter, de kan inte ge några sanktioner mot vårdenheten men ger dig stöd. Det är också patientnämnden som kan ge dig stöd i att göra en anmälan till IVO.

IVO kommer inte pricka enskilda personer som gjort fel utan ger en generell bedömning av vårdenheten. Om IVO:s utredning kräver det gör IVO en anmälan till HSAN, hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd, ett ärende där kan mynna ut i att en legitimerad sjukvårdspersonal får en sanktion såsom en varning eller indragen legitimation bland annat.

Så i korthet: en polisanmälan görs mot en specifik person medan en IVO-anmälan leder till en utredning av hela vårdenheten.

Jag rekommenderar att du i första hand framför dina åsikter till vårdenheten och i andra hand tar kontakt med patientnämnden som kan hjälpa dig vidare.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Emma FrostRådgivare