FrågaAVTALSRÄTTAvtal29/04/2018

Ska jag betala självrisk till försäkringsbolaget?

om min bil orsakad minor parkering skada ska jag betala självrisk till min för min försäkringsbolag

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser om försäkringsavtal hittar du i försäkringsavtalslagen, som huvudsakligen innehåller tvingande bestämmelser om information som måste lämnas till försäkringstagaren innan och efter köp av försäkring. Lagen nämner inget specifikt om självrisk, det finns alltså varken ett krav eller förbud mot att ha självrisk, varför allmänna avtalsrättsliga regler istället blir tillämpliga.

Att försäkringsföretagen har med olika typer av självrisker är mycket vanligt förekommande, och hur stor självrisken är beror på vilken försäkring det gäller och vad som har hänt. För att en självrisk ska bli gällande krävs att det står med i avtalet, och vanligtvis kan man hitta det i försäkringsbolagets allmänna villkor.

Eftersom jag inte vet vilken försäkring du har kan jag alltså inte ge dig ett konkret svar på din fråga. Jag rekommenderar dig istället att du kollar upp vad som gäller för just ditt försäkringsavtal, antingen genom att läsa igenom bolagets villkor eller genom att kontakta dem och fråga.

Vänligen,

Anton OkicRådgivare