FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll28/06/2018

Ska jag betala samma underhåll under sommaren även fast jag har mer umgänge?

Hej

Jag betalar underhåll till boendeförälder men de är hos mig torsdag - måndag varannan vecka och vi delar lika på lov under terminer. Därav fått avdrag enligt försäkringskassan. På sommaren har jag barnen halva juli och halva augusti. Ska jag då betala underhåll?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

TIllämplig lag
Regler om underhåll hittas i föräldrabalken (FB).

Avdrag på underhållsbidraget
Ja du måste fortfarande betala underhållsbidrag men du har rätt till avdrag.

Har en förälder som enligt 2 § skall betala underhållsbidrag haft barnet hos sig under en sammanhängande tid av minst fem hela dygn eller under en kalendermånad haft barnet hos sig i minst sex hela dygn, får föräldern vid fullgörande av sin bidragsskyldighet tillgodoräkna sig ett avdrag för varje helt dygn av barnets vistelse med 1/40 av det underhållsbidrag som räknat för kalendermånad gäller under tiden för vistelsen (7 kap 4 § FB).

I ditt fall betyder det att du har rätt att göra avdrag med 15/40 av din underhållsskyldighet för månaderna juli och augusti.

Räkneexempel
Om vi räknar med att du betalar 1000 kr i underhållsstöd. 1/40 av 1000 kr är 25 kr. Därefter multiplicerar vi med antalet dygn barnet spenderat hos dig i juli - 25 kr x 15 = 375 kr. Du får således göra avdrag från din normala underhållsskyldighet med 375 kr.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Johannes HammarlingRådgivare