Ska intjänad tjänstepension bodelas vid en skilsmässa?

Hej! Har en fråga ang tjänstepension; Min man o jag, som har samma yrke, har varit gufta i 30 år. Vi har tre vuxna barn, som studerar eller arbetar. Då jag nu är 63 år börjar jag (för sent) fundera över pensionen. Min man gjorde en superkarriär medan jag var hemma med barnen under lång tid. Han hade ett företag tillsammans med några kollegor, varvid det betalades in ca 10 miljoner till var och en såsom tjänstepension (om jag förstått rätt). Detta företag likviderades 2020 och min man har sedan några år varit hälften delägare i mitt AB. Jag har inte kunnat göra nån nämnvärd karriär och vi har visserligen petat in lite på en tjänstepension till mig de senaste 5 åren. Men det råder en stor skillnad mellan våra ekonomier och pensioner. Jag hade flera egendomar som såldes för många år sedan, där jag endast tog upp en lgh i ett äktenskapsförord till en summa av 750.000kr. Vi har rätt hög belåning, varav jag såklart har hälften! Det börjar bli en stor stridsfråga mellan oss hur vi ska reda upp denna ojämlikhet. Har alltså varit så naiv och trott att vi skulle lösa detta ändå. Men det har gått så långt att jag börjar fundera i banor som både bodelning och skilsmässa. Men jag skulle aldrig ha möjlighet med min förhållandevis mycket sämre pension, att låna till ett nytt boende eller ens kunna bo kvar i det vi har nu. Jag önskar att vi kunde hitta en lösning. Min man är inte särskilt öppen vad gäller sin ekonomi, där den tidigare tjänstepensionen nu vuxit nästan trefaldigt.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline,

UTREDNING

Den lagstiftning som främst behöver beaktas vid behandlingen av ditt ärende är äktenskapsbalken (ÄktB). Inledningsvis skriver du att du har en fråga, men av din ärendebeskrivning följer sedan ingen uttrycklig sådan. Du uppger även att det finns ett äktenskapsförord, men inte exakt vad som har reglerats i detta utöver den lägenhet som nämns ovan. Glädjande är därför att du också har beställt en personlig telefonrådgivning, vilken jag för övrigt ser fram emot mycket. Under denna kommer ovanstående att kunna behandlas ytterligare och likaledes kommer möjlighet att ges till en mer djupgående diskussion (om så önskas). Många juridiska spörsmål hanteras dessutom allra enklast under ett telefonsamtal. Vidare krävs inte sällan ingående kunskaper om de faktiska omständigheterna för att kunna ge någorlunda träffsäkra svar. Men såvitt jag kan bedöma undrar du huruvida intjänad tjänstepension blir föremål för en bodelning i samband med en äktenskapsskillnad, dvs. en skilsmässa.

Allmänt - Vad gäller vid äktenskapsskillnad och vad ska ingå i bodelningen?

Under äktenskapet gäller den äktenskapsrättsliga principen om särförvaltning, vilken kommer till uttryck i 1 kap. 3 § ÄktB. Där sägs att varje make råder över sin egendom och svarar för sina skulder. Till skillnad från vad många tror föreligger det alltså ingen egendomsgemenskap inom ett äktenskap. Men makar kan naturligtvis också, precis som alla andra, äga saker gemensamt.

Vid en äktenskapsskillnad ska makarnas egendom fördelas mellan dem genom bodelning, 9 kap. 1 § ÄktB. Bodelningen ska göras med utgångspunkt i egendomsförhållandena den dag då talan om äktenskapsskillnad väcktes, 9 kap. 2 § 1 st. ÄktB. I bodelningen ska makarnas giftorättsgods ingå och med giftorättsgods avses sådan egendom som inte är enskild, 7 kap. 1 § och 10 kap. 1 § ÄktB. Enskild egendom är egendom som exempelvis till följd av äktenskapsförord har gjorts till enskild, 7 kap. 2 § 1 st. 1 p. ÄktB. Under vissa förutsättningar kan i och för sig även enskild egendom adderas till övrig egendom som omfattas av bodelningen, vilket kan bli fallet vid en överenskommelse mellan makarna, 10 kap. 4 § 1 st. ÄktB.

Bodelningen utförs sedan i etapper och först upprättas en bouppteckning där en genomgång av tillgångar och skulder görs. De tillgångar och skulder som tagits upp i bouppteckningen ska sedan värderas eftersom varje make har rätt att först använda så mycket av sin egendom som krävs för att täcka eventuella skulder, 11 kap. 2 § ÄktB. Därefter görs en hälftendelning, 11 kap. 3 § ÄktB. Sedan sker den s.k. lottläggningen i vilken du och din make rent konkret bestämmer hur tillgångarna ska fördelas mellan er så att värdet av era respektive lotter blir lika stort, 11 kap. 7 § ÄktB. Om någon får egendom till ett värde som överstiger andelen, dvs. om lotten är större än andelen, ska den maken utge en s.k. skifteslikvid till den andra maken, alltså en slags kompensation motsvarande mellanskillnaden, 11 kap. 11 § ÄktB. Slutligen ska bodelningen och lottläggningen fastslås i ett bodelningsavtal, vilket bör registreras hos Skatteverket. Det sistnämnda är dock inget krav, men brukar ändå vara en fördel i bevishänseende, 13 kap. 6 § ÄktB.

Omfattas din makes tjänstepension av en kommande bodelning?

Det korta svaret på den här frågan lyder att det beror på utformningen, huruvida den är överlåtbar, vem som formellt äger tjänstepensionslösningen, dvs. själva pensionsförsäkringen, och om din make har rätt att förfoga över den. I 10 kap. 3 § 1 st. ÄktB sägs nämligen att rättigheter som inte kan överlåtas eller som i annat fall är av personlig art inte ska ingå i bodelningen om det skulle strida mot vad som gäller för rättigheten. Utöver den enskilda egendomen är huvudregeln alltså att såväl allmän pension som intjänad tjänstepension är undantagna en bodelning. Om arbetsgivaren har tecknat pensionsförsäkringen och därmed äger denna ska den inte ingå i bodelningen eftersom rättigheten i regel inte är överlåtbar. Men om arbetstagaren själv skulle ha ett bestämmande inflytande över pensionsrättigheterna, vilket exempelvis kan vara fallet om vederbörande har en företagsledande ställning eller är verksam i ett fåmansbolag, kan pensionsförsäkringen, som enligt huvudregeln inte ska bodelas, ändå komma att ingå i bodelningen. Detsamma gäller privata pensionslösningar för vilka arbetsgivaren endast betalar premierna samt individuellt pensionssparande. Med andra ord ska privata pensionsförsäkringar i princip alltid ingå i en bodelning.

Notera även följande: 1. Med fåmansbolag avses aktiebolag och ekonomiska föreningar där fyra eller färre delägare äger andelar (aktier) som motsvarar mer än 50 procent av rösterna för samtliga andelar i företaget varför det, utifrån din ärendebeskrivning, kan ha varit fråga om ett sådant i din makes fall, se definitionen i 56 kap. 2 § 1 p. inkomstskattelagen, 2. Din makes redan utbetalda tjänstepension ska alltid bodelas om ni inte har kommit överens om annat genom ett äktenskapsförord och 3. Vid bodelning med anledning av äktenskapsskillnad ska en rätt till pension som någon av er har på grund av pensionssparavtal enligt lagen om individuellt pensionssparande helt eller delvis undantas från bodelningen om det med hänsyn till era ekonomiska förhållanden och omständigheterna i övrigt skulle vara oskäligt att hela pensionsrätten ingick, 10 kap. 3 § 3 st. ÄktB. Vid den här skälighetsbedömningen ska en helhetsavvägning göras, vilket innebär att olika omständigheter i det enskilda fallet kan (ska) balanseras mot varandra. Men enligt lagmotiven är denna jämkningsbestämmelse en undantagsregel varför den också ska tillämpas mycket restriktivt, något som naturligtvis är en stor fördel för dig, se prop. 1997/98:106 s. 43 och 64 f. Det innebär förvisso att liknande pensionsrättigheter hos dig också räknas.

Avslutande ord och ytterligare rådgivning

Utan ingående kunskap om alla för ditt ärende relevanta omständigheter är det svårt att göra en adekvat bedömning. Låt oss därför ta allting i lugn och ro under vårt kommande telefonsamtal.

Vid fler frågor är du varmt välkommen att höra av dig på nytt. Antingen här på hemsidan och då genom några av våra utmärkta betaltjänster eller via vår ordinarie byråverksamhet. Själv nås jag på jacob.bjornberg@lawline.se och du får mer än gärna kontakta mig direkt ifall du önskar ytterligare hjälp i den fortsatta processen. I så fall kan jag slussa dig vidare till någon av byråns eminenta jurister utan att du behöver sitta i telefonkö. Mot bakgrund av COVID-19 erbjuder våra jurister idag möten såväl telefonledes som på Teams och andra liknande digitala plattformar.

Du har som sagt också beställt en 30 minuters personlig telefonuppföljning med möjlighet att kunna ställa kompletterande frågor och till vidare diskussion om hur din fortsatta hantering av ärendet bör läggas upp. Jag kommer därför att ringa dig nu på onsdag den 23/12 kl 13.00. Observera att jag ringer från skyddat nummer. Vänligen återkom per mail om den föreslagna tiden inte skulle passa.

Avslutningsvis är den livliga förhoppningen att min hantering av ditt ärende hittills har varit matnyttig och presenterats i en för dig utförlig och tillfredsställande form. Återkom gärna med synpunkter genom att skicka in ett omdöme när du mottar en sådan förfrågan.

Vänligen,

Jacob BjörnbergRådgivare