Ska gåvor från en förälder räknas av på arvet?

Hej! Jag och min syster har under åren, vid olika tillfällenunder åren, fått lite större summor pengar av vår mor. Ibland 5 000, någon 50 000 och bland mindre. Min undran är om våra bröder kan ha något att säga om det efter hennes bortgång? Behöver vi ha ett gåvobrev för dessa summor?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Eftersom att din fråga rör förskott på arv kommer jag i mitt svar hänvisa till lagtext i Ärvdabalken. I mitt svar utgår jag från att er mor inte skrivit något testamente.

Utgångspunkten är att en gåva till ett barn ses som förskott på arv

Utgångspunkten är att de gåvor som din mor gett till dig och din syster ses som ett förskott på arv (6 kap. 1 § ÄB). Det innebär att de här gåvorna ska räknas med bland de tillgångar och skulder som er mor lämnar efter sig efter hennes bortgång.

Exempel på förskott på arv

Säg t.ex. att du och din syster fått 100 000 kr var i gåva av er mor. Efter hennes bortgång uppgår hennes egendom till ett värde av 500 000 kr. Ifall att era gåvor ses som förskott på arv ska de adderas till den egendom som er mor efterlämnar. I det här fallet skulle det alltså bli 500 000 + 100 000 + 100 000 = 700 000. Det framgår inte hur många bröder ni har, men i svaret låtsas jag att ni har två bröder. Isåfall ska dessa 700 000 kr delas lika mellan er 4 syskon (2 kap. 1 § ÄB). 700 000 kr/4 = 175 000 kr. Alla syskon har alltså rätt till 175 000 kr var. Era två bröder kommer då få 175 000 kr var och du och din syster kommer få 75 000 kr var, eftersom att ni redan fått 100 000 kr i förskott på arv.

Det är möjligt för er mor att bestämma att gåvorna inte ska avräknas på ert arv

Er mor kan dock bestämma att gåvorna till dig och din syster inte ska ses som förskott på arv och därför inte avräknas, trots gåvan. Det här kan ske genom testamente eller muntligen. Ifall att er mor önskar göra det, är min rekommendation att hon gör det skriftligen och inte muntligen. Det är nämligen lättare att bevisa något som är skriftligt än muntligt. Det här gäller även för de gåvor som du och din syster redan fått av er mor. Det är alltså möjligt för er mor att skriva att de gåvor som du och din syster redan fått inte ska avräknas på arvet.

Vissa gåvor kan likställas med testamente, då kan era bröder ha rätt att få ut sin laglott

Ifall att syftet bakom gåvorna från er mor till dig och din syster skulle kunna likställas med testamente kan regler om det förstärkta laglottsskyddet bli aktuellt (7 kap. 4 § ÄB). Reglerna aktualiseras enbart om gåvorna inkräktar på era bröders rätt till laglott. Det här innebär att om du och din syster fått gåvor vars syfte kan likställas med testamente, kan du och din syster behöva betala tillbaka så stor del av gåvan som utgör era bröders laglott. Laglott utgör hälften av det arv som era bröder skulle fått om någon gåva som kan likställas med testamente inte funnits (7 kap. 1 § ÄB).

Exempel på gåvor vars syften kan likställas med testamente

Här kommer några exempel på gåvor vars syfte kan likställas med testamente:

  • Din mor ger bort något som hon ska få använda fram tills att hon avlider, tex. ett hus.
  • Din mor ger bort gåvor till något av sina barn i nära anslutning till sin död.
  • Syftet med gåvan som din mor ger till något av sina barn är att det ska vara till nackdel för något annat syskon.

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter höra av dig till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar

Klara LindblomRådgivare