​Ska förskott på arv räknas av om testamentet senare är ändrat?

Hej. Min farfar gav mej 100000:- i samband med ett husköp för 7 år sedan och inga papper skrevs och det nämns inte i testamentet. Han sa att det var ett förskott på mitt arv. Förra året ändrade han testamentet och det står uttryckligen att det ska tillfalla oss tre barnbarn 300000:- vardera EFTER hans död. Min pappa är bröstarvinge, enda barnet. Han kommer att ärva ca 4 miljoner efter att husförsäljningen ägt rum och när skatt, lån och arvet till oss barnbarn är avräknat. Min fråga är om de 100 000 jag fått innan ska avräknas från de testamenterade 300 000, eller om jag ska få de 300 000 som det testamentet säger. En favorisering kan ha skett då vi stod varandra mycket nära. Vad gäller? Ett av mina syskon tycker det är orättvist.

Lawline svarar

Hej, kul att du vänder dig till oss på Lawline!

Arvsrätten

Eftersom din pappa är den enda bröstarvinge så hade han ärvt allt från din farfar om det inte hade funnits ett testamente. När din pappa lever har ni som barnbarn ingen arvsrätt, då er rätt att ärva från er farfar kommer först då er pappa har dött (Ärvdabalken 2 kap 1 §).

Likabehandling

När arvet ska fördelas så görs ett antagande om att den som lämnar efter sig ett arv velat behandla sina bröstarvingar lika (Ärvdabalken 6 kap 1 §). Genom att ge dig 100 000 kronor har det inte skett ett gynnande av ett barn i förhållande till ett annat, då du inte är barn till din farfar.

Dock kan avräkning mot senare arv ändå ske om det gets till en annan arvinge än en bröstarvinge. Då ska det ha skrivits ner eller ha framgått av omständigheterna vid gåvan att avsikten med gåvan var ett förskott på arv. För att det ska ske en avräkning från arvet måste detta ha framgått redan då gåvan gavs, men det finns inga formkrav på hur det ska framgå. Det betyder att en muntlig informering om att ett avräknande ska ske räcker för att det ska ses som ett förskott på arv (Ärvdabalken 6 kap 1 §).

Testamentet

Skillnaden om det finns ett testamente är att avräkningsskyldighet bara finns om det framgå av testamentet att en avräkning ska göras.

Eftersom din farfar gjorde en ändring i testamentet och det där uttryckligen står att det ska tillfalla er 300 000 kronor vardera så framgår det inte av testamentet att en avräkning ska göras, det finns alltså ingen avräkningsskyldighet i testamentet.

Ett senare testamente går alltid före ett gammalt (Ärvdabalken 10 kap 6 §), det kan även återkallas när som hels då man ser till testatorns önskemål att fördela sin egendom (Ärvdabalken 10 kap 5 §). Detta betyder att det är det nuvarande testamentet som är giltigt och går före i förhållande till ett gammalt.

Sammanfattning

Eftersom det finns olika sätt att se på detta så är det en tolkningsfråga. Syftet med gåvan vid gåvotillfället var att den skulle avräknas, vilket gör att det talar för att en avräkning ska ske på ditt arv.

Att det finns ett testamente som har upprättats efter kan tala för att din farfar ändrat sig och velat att en avräkning inte ska ske. Beroende på vad som stått i det tidigare testamentet skulle detta kunna tala både för och emot en avräkning.

På grund av detta är det svårt att säga vad som skulle hända vid en tvist och hur syftet med gåvan ska tolkas.

Om ni inte kan komma överens och behöver hjälp med att bestämma vad som ska gälla så kan ni kontakta våra jurister här.

Hoppas svaret var till hjälp!

Vänliga hälsningar

Malin WaldénRådgivare