FrågaFAMILJERÄTTBodelning24/09/2017

Ska försäkringspengar tas med i bodelningen?

Hej

Min fru vill skiljas och vi bor i ett hus. Vad gäller vid bodelning? Exempelvis har jag råkat ut för två olyckor klassade med invaliditetsgrad. De försäkringspengar som föll ut investerades i vårt hus. Är det något jag kan undanta vid bodelning. Känns inte rimligt att pengarna skall delas då jag resten av livet får dras med effekterna av skadorna.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För bodelning mellan makar gäller att allt som är giftorättsgods ska delas lika mellan makarna, se 10 kap. 1 § äktenskapsbalken. Giftorättsgods är i princip alla era tillgångar, förutom sådant som någon av er fått i arv eller gåva där det uttryckligen stått i testamentet/gåvobrevet att egendomen ska var enskild egendom. Om ni har skrivit ett äktenskapsförord där ni skrivit att något ska vara enskild egendom ska inte heller dessa tillgångar tas med i bodelningen, se7 kap. 2 § äktenskapsbalken. Det ni ska dela lika på är alltså alla era tillgångar som inte är enskild egendom, se 7 kap. 1 § äktenskapsbalken. Huvudregeln är då alltså att huset ni har ska delas lika mellan er. Från denna huvudregel finns ett antal undantag, och ett sådant undantag gäller för just försäkringspengar som erhållits som ersättning för personskada.

Undantag från huvudregeln om likadelning vid bodelning
I 10 kap. 2a § äktenskapsbalken finns ett undantag som säger att det som en make/maka fått i ersättning för personskada och/eller kränkning får han/hon ta undan från bodelningen. I samma paragraf står att även sådan egendom som trätt istället för försäkringspengarna ska få undantas från bodelningen. Detta innebär att den del av huset som finansierats av dina försäkringspengar inte ska räknas med i bodelningen. När ni räknar ut husets värde ska ni då räkna bort den summa pengar som betalades med försäkringspengar. Din känsla stämde alltså, de pengar du fått för dina skador ska du ha som får lida av skadorna.

Skulle din fru av någon anledning inte acceptera detta är det du som måste kunna bevisa att den del av huset som du vill undanta från bodelningen faktiskt betalades med dina försäkringspengar. Skulle ni bli oense över fördelningen råder jag dig att ta kontakt med en familjerättsjurist för att få hjälp att tillvarata din rätt till försäkringspengarna. Om du vill kan du kontakta Lawlines egna Juristbyrå för hjälp i frågan.

Hoppas att du fick svar på din fråga.

Vänliga hälsningar,

Cecilia KnutsenRådgivare