Ska föreningen eller bostadsrättsinnehavaren tillhandahålla termostater? Vem ansvarar för om det blir för varmt i lägenheten?

Hej!

Jag har köpt en lägenhet där det inte går att reglera temperaturen på radiatorerna, det saknas både reglage och termostat. En solig dag överstiger temperaturen +30 grader, samtidigt som radiatorerna levererar värme för fullt. Föreningen hävdar att det är jag som innehavare av lägenheten som skall tillhandahålla termostater.

Jag hävdar att termostaten är en del av radiatorn, och skall tillhandahållas av föreningen.

Rätt eller fel?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Det framgår av din fråga att du har köpt lägenheten samt att du pratat med föreningen, så jag drar slutsatsen att du bor i en bostadsrätt. Då blir Bostadsrättslagen tillämplig. Jag kommer gå igenom kort vem som ansvarar för vad i en bostadsrättslägenhet, vad som gäller om lägenheten är för varm, och avslutningsvis ge råd om vad du kan göra nu.

Vem som ansvarar för vad i en bostadsrättslägenhet

När en ny ägare tillträder lägenheten ska föreningen se till att lägenheten är i brukbart skick, se Bostadsrättslagen 7 kap 1 § (här). Bostadsrättsinnehavaren ansvarar för att hålla lägenheten i gott skick, Bostadsrättslagen 7 kap 12 § (här). Bostadsrättshavaren ansvarar inte för reparationer av ledningar för avlopp, värme, gas, elektricitet och vatten, om föreningen har försett lägenheten med ledningarna och dessa tjänar fler än en lägenhet. Detsamma gäller ventilationskanaler, se Bostadsrättslagen 7 kap 12 § 2 st (här).

Enligt Bostadsrättsägarnas riksförbund (länk här) står det angående radiatorer, att bostadsrättsinnehavaren ansvarar för målning av element och ledningar. Föreningen ansvarar för själva värmeelementet inklusive ventil och termostat, in- och utgående värmeledningar etc.

Om lägenheten är för varm

Du skriver att det har blivit mer än 30 grader varmt i din lägenhet. Folkhälsomyndigheten rekommenderar att temperaturen i en lägenhet bör vara mellan 20 och 23 grader. Temperaturen ska aldrig vara lägre än 18 grader, och inte varmare än 26 grader på sommaren (länk här).

Vad du kan göra nu

Om det händer återkommande att din lägenhet är för varm rekommenderar jag att du tar kontakt med bostadsrättsföreningen. Om föreningen inte åtgärdar problemet bör du ta kontakt med miljö- och hälsoförvaltningen i din kommun.

Angående termostaten tolkar jag det som att den tillhör elementet, och i så fall bör föreningen vara ansvarig för den. (Det är en ungefärlig bedömning, men jag jämför med vad som står ovan i Bostadsrättslagen 7 kap 12 § samt i informationen från Bostadsrättsägarnas riksförbund.)

Om du har fler frågor rekommenderar jag att du läser på Hyresnämndens hemsida (länk här) alternativt tar kontakt med hyresnämnden. Du kan även ringa till Lawlines telefonrådgivning. Telefonnumret är 08-533 300 04, och telefonrådgivningen har öppet måndag–fredag kl. 10.00–16.00.

Vänligen,

Jenny HedinRådgivare