Ska felaktiga löneutbetalningar betalas tillbaka av arbetstagaren?

Hej,

Jag har hamnat lite i en twist med mitt förra arbete. Jag har varit tjänstledig därifrån i ett år och en månad och då jag efter tjänstledigheten valde att säga upp mig fick jag en faktura där det står att jag är skylldig dem ca 30 000 kr. De har betalt ut en lön för mycket till mig under februari 2017, alltså första månaden då jag var tjänstledig. Detta var dock inget jag reagerade på eftersom jag tänkte att lönen nog alltid kommer en månad senare. Nu vill de att jag även betalar tillbak pengarna som gick till skatten, alltså min lön före skatt. Kan de komma så långt efteråt, över ett år, och kräva tillbak en lön när de inte informerat om det innan? Och måste jag isåfall även betala tillbaka pengarna som gått till skatten, när det ju var dem som gjorde fel.

Tacksam för svar!

Mvh

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med fråga!

När någon mottar en betalning som sker av misstag gäller en princip kallad condictio indebiti. Principen innebär att mottagaren av betalningen i vissa fall kan få behålla pengarna, trots personen egentligen saknar rätt till dessa.

När man diskuterar condictio indebiti är det dock viktigt att komma ihåg att denna princip utgör ett undantag, och inte en huvudregel. Huvudregeln är att felaktiga betalningar ska återgå till betalaren, om inte vissa särskilda krav är uppfyllda.

För att du ska få behålla pengarna krävs:

1. Att du mottagit betalningen i god tro, det vill säga att du inte förstod att du inte hade rätt till betalningen. Det krävs också att du inte borde förstått detta.

2. Att du inrättat dig efter, eller konsumerat, pengarna. Med detta menas att du antingen spenderat pengarna, eller spenderat andra medel på grund av betalningen. Med det sistnämnda menas att du spenderar mer pengar än du hade gjort om du inte erhållit betalningen, även om du hade haft råd att göra detta utan betalningen i fråga.

3. Givarens ställning kan ibland påverka. Det går t.ex. att ställa högre krav på en bank än på en privatperson. Vidare spelar tiden roll. Ju längre tid som går mellan betalningen och återbetalningskravet, desto mer talar för att betalningen inte ska återgå.

Det som talar för dig är att du mottagit pengarna i subjektiv god tro, det vill säga att du faktiskt trodde att betalningen var korrekt. Vidare har det gått lång tid mellan betalningen och kravet, vilket också talar till din fördel. Vidare har arbetsdomstolen generellt varit relativt generösa gentemot arbetstagaren vid felaktiga löneutbetalningar.

Det som talar emot dig är att det rör sig om ett större belopp pengar, som kan tala för att du borde förstått att betalningen var felaktig.

Det är svårt att definitivt svara på om du behöver betala tillbaka pengarna eller inte, men det finns mycket som talar till din fördel.

Lawline RådgivareRådgivare