FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll09/10/2018

Ska den som tjänar mer stå för mer kostnader för barnen?

Hej!

Min fråga: Min fd man tjänar dubbelt så mycket som jag gör, vi har 2 barn tillsammans. Som det är idag så delar vi på utgifterna till barnen. Är detta korrekt eller bör den som tjänar mer, stå för mer kostnader för barnen?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline!

Inledningsvis kan sägas att föräldrar är skyldiga att svara för underhåll åt sina barn. Denna skyldighet löper tills barnen fyller arton år. Vid bestämmandet av storleken på en förälders underhållsbidrag gentemot sina barn ska hänsyn tas till förälderns ekonomiska förmåga och barnets behov. Dessa frågor regleras i föräldrabalken, nedan förkortat FB.

Det är bara den förälder som inte har barnet varaktigt boende hos sig, som ska betala underhållsbidrag till barnet, 7 kap. 2 § FB. Detta oavsett om vårdnaden är gemensam eller inte. Den andra föräldern anses nämligen fullgöra sin underhållsskyldighet genom att ha barnet boende hos sig och svara för de kostnader som uppkommer därmed. Vid växelvis boende anses ett barn varaktigt bo hos en förälder om barnet bor hos denne 50 % av tiden. Det innebär som utgångspunkt att om barnen bor halva tiden var hos sina föräldrar, så fullgör föräldrarna underhållsskyldigheten i och med detta. Jag utgår från att du och din fd man inte bor tillsammans.

Svar på din fråga
Eftersom att hänsyn ska tas till respektives förälders enskilda ekonomiska situation vid bedömningen av underhållsbidragets storlek, är det absolut rimligt att den som tjänar mer också ska stå för mer kostnader för barnen. Dessutom kan tilläggas att även när ett barn bor växelvis hos sina föräldrar är den förälder som har det mycket bättre ekonomiskt ställt, skyldig att betala underhåll för barnet när barnet bor hos den andra föräldern, 7 kap. 6 § FB.. Barn ska ha rätt till föräldrarnas standard vilket tar sig uttryck i att föräldrarna ska bidra just efter sin egen förmåga, 7 kap. 1 § FB.

Hoppas att du fick svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att ställa en ny!

Linn GerhardssonRådgivare